Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Google kostnieje. Nowe budynki, nowe procedury, nowe kłopoty

Google wciąż poszerza udział w rosnącym wciąż rynku wyszukiwania, w tym roku przychody firmy sięgną prawdopodobnie 30 miliardów dolarów. Tę machinę obsługiwać musi rosnąca armia pracowników, wymagająca kolejnych przestrzeni biurowych i… kolejnych podwyżek. Jak donosi agencja Reutera, Google ma w tej chwili prawie 2100 wakatów na całym świecie, natomiast z relacji agencji Mercury News wynika, że choć powierzchnia użytkowa budynków Googlepleksu sięga już ok. 37 hektarów, to firma zamierza wybudować kolejne 10 hektarów.

Nowy kampus firmy powstać ma na terenie bazy NASA, ok. 8 kilometrów na południe od obecnych budynków. Poza biurami, na kampus składać będą się też obiekty sportowe, mieszkania dla pracowników i przedszkola dla ich dzieci. Udogodnienia zajmować mają ok. 15% powierzchni całości.

Googleplex zaznaczony w Google Maps

Google już teraz zatrudnia ok. 23 tysiące pracowników (dla porównania, Microsoft zatrudnia ich 88 tys.), po zapełnieniu wakatów będzie ich 25 tys. Problemy z zarządzaniem pracami takiej masy ludzi nieuchronnie pociągają za sobą usztywnianie firmy procedurami, mnożeniem szczebli kierowniczych, odchodzeniem od spontaniczności w kierunku formalizacji. Do niebezpiecznych rozmiarów rozrastają się zespoły projektowe, co pogarsza wydajność pracy, elastyczność projektu i innowacyjność pracowników. Dla wielu długoletnich pracowników Google, którzy przyszli tam skuszeni nieformalną atmosferą startupu, staje się to nie do przyjęcia. Według analityków, staje się to również trudne do przyjęcia dla rynku, który nie pada na kolana przed ostatnimi produktami firmy. Google traci przywództwo innowacyjne i zdolność rozpalania wyobraźni klientów na rzecz Apple’a i Facebooka.

Rosną problemy z utrzymaniem w Mountain View najlepszych pracowników. Najgłośniejsze odejścia ostatnich miesięcy to Lars Rasmussen, współtwórca Maps i Wave oraz Omar Hamoui, szef działu reklamy mobilnej. Rasmussen odszedł do Facebooka i trzeba przyznać, że jest to jeden z najpopularniejszych kierunków dla rezygnujących z pracy w Google. Przeprowadzony przez dziennikarzy New York Timesa research w serwisie networkingowym LinkedIn wykazał, że z 1,7 tys. obecnych pracowników Facebooka, aż 142 pracowało wcześniej w Google.

W ostatnim rankingu Business Insider na najlepszego pracodawcę z branży technologicznej, Google został zrzucony z pierwszego miejsca właśnie przez Facebooka. Pracownicy skarżą się na słabe kwalifikacje zatrudnionego w ostatnich latach kierownictwa średniego szczebla, które jest ponoć aroganckie i blokuje wybijającym się inżynierom możliwości awansu zawodowego.

Pomruki niezadowolenia zaskutkowały – trzeba przyznać – szeregiem działań ze strony Google. Zaczęto od podwyżek, od listopada każdy pracownik Google dostaje wynagrodzenie powiększone o 10%, a najlepsi pracownicy dostali nawet dodatkowe 30%. Uwzględnienie w nowobudowanym kampusie rozbudowanej części socjalnej (o której powyżej) to też z pewnością ważny gest wobec pracowników. New York Times donosi też o namiastkach „startupów”, wydzielanych ze struktury organizacyjnej firmy i zachowujących od niej znaczną autonomię, przy zachowanej możliwości korzystania z jej zasobów. Póki co, firma utrzymuje, że udaje jej się zatrzymać 8 na 10 pracowników deklarujących chęć odejścia.

————————-
Grafika w nagłówku autorstwa użytkownika farconville z freedigitalphotos.net

 

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *