Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

review

Google inwestuje w recenzje

Adwords gwiazdki oceny recenzje

W środę Google ogłosił wdrożenie Google Products Reviews Program. W ramach programu, firma będzie zapewniać klientom dostęp do wyczerpujących recenzji produktów i ich ocen, agregowanych ze źródeł detalistów i producentów. Jednocześnie wczoraj wypatrzono nowe rozszerzenie reklam AdWords. Pod URL-em, w miejscu i w stylu, w jakim w Polsce wyświetlana bywa fizyczna lokalizacja firmy, widoczna może być wyrażona w gwiazdkach ocena sklepu i link do opinii o nim.

Program recenzji współtworzony będzie z Bazaarvoice, wiodącym amerykańskim agregatorem opinii konsumenckich. Nie jest dla mnie jasne, czy recenzje będą pisane także przez dziennikarzy, czy też tylko przez społeczność. Recenzje widoczne będą z poziomu Google Products (niedostępna w Polsce usługa będąca porównywarką cen/wyszukiwarką produktów/agregatorem recenzji), ale być może ich ślad znajdzie się też w reklamach AdWords.

Rozszerzenie reklam AdWords w postaci recenzji wygląda tak:
Adwords gwiazdki oceny recenzje

Google nie wypowiedział się jeszcze oficjalnie co do tego rozszerzenia, ale prawdopodobnie ocena gwiazdkowa pobierana jest właśnie ze zagregowanych w Google Products ocen, link do opinii odsyła zaś do nich.

Jak pisze na blogu firmowym agencji Rimm-Kaufman Matthew Mierzejewski, rozszerzenie jest całkowicie bezobsługowe, przedstawiciele agencji wypatrzyli po prostu gwiazdki i linki na reklamach swoich klientów. Nie wymagało to od nich włączania ani potwierdzania niczego. Rozszerzenie jest oczywiście niedostępne w Polsce, podobnie jak niedostępna jest usługa Google Products.

Google Products jest w realiach amerykańskich częścią większego ekosystemu usług okołozakupowych, tzn. wspomagających decyzje konsumenckie, kierujących do sklepów internetowych, a nawet umożliwiających bezpośrednie opłacenie zakupionego produktu. Do najważniejszych elementów tego ekosystemu, poza Products, należą Merchant Center (gdzie producent/detalista wprowadza informacje o swoich produktach), Google AdWords (które – w rozszerzonej w USA wersji – mogą pokazywać bezpośrednio zdjęcia produktów, ich ceny, a nawet stany magazynowe), Google Checkout (pozwalające na zapłacenie za zakupiony produkt).

Wobec braku oficjalnego stanowiska Google, trudno nawet ustalić, czy nowe rozszerzenie AdWords jest tylko testowane, czy też wdrażane na stałe. Jakikolwiek jest jego charakter, pokazuje co siedzi w głowach ludzi z Mountain View – jeśli nie w tej formie, to zobaczymy to w innej.

Galerię dostępnych w USA rozszerzeń reklam AdWords (i wiele więcej) znajdziesz w naszym artykule Płatne linki atakują – czy SEO przetrwa?

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *