Google Instant bez wpływu na długi ogon

Każda niemal zmiana w wyszukiwarce Google kończy się tak samo. Blogi o pozycjonowaniu zaczynają lament, a jego pierwsze zdanie brzmi zwykle jakoś tak: „Wraz z wdrożeniem nowej funkcji o nazwie takiej-śmakiej-i-owakiej, Google nieodwracalnie zmienił oblicze branży SEO. Zapomnijcie o dotychczasowych metodach pozycjonowania, teraz ważne będzie to-śmo-i-owamto”. Tak działo się kiedy Google wdrażał personalizację, universal search, wyniki lokalne i geotargetowanie, bezpośrednie odpowiedzi, personalizację opartą o historię zapytań, a nawet SearchWiki i Google Knola. Teraz Google wdraża funkcję Instant i historia się powtarza. Na szczęście istnieją dane, które pokazują, że Google Instant zmienił mniej niż przeciętna aktualizacja algorytmu. Oto dane:

Analiza na podstawie 880 tys. wizyt

Dostarczająca technologii dla branży SEO firma Conductor opublikowała interesujące wyniki badań, na podstawie danych zebranych z na witrynach obsługiwanych przez ich narzędzia. Wyniki są bardzo przekonujące:

Wizyty a długość zapytania

Hmm, jak dla mnie różnice nie są zbyt wielkie. Niewielkie wzrosty ruchu z zapytań składających się z 4, 5 i 6 słów wydają się nawet przeczyć prognozom wielu osób, przewidujących, że Instant umniejszy znaczenie długiego ogona. (Chociaż, żeby być uczciwym muszę dodać, że wielu bardziej zaawansowanych pozycjonerów słusznie przewidziało ten wzrost, zakładając, że Instant uczyni podpowiedzi bardziej rzucającymi się w oczy, co zachęci szukających do wydłużonych zapytań).

Dane z 10 tys. zapytań

Matt Bennett z MEC opublikował na blogu dane pochodzące z 5 serwisów i 10 tys. zapytań. Najistotniejsze, najciekawsze dane znajdują się na poniższym wykresie:
analiza słów kluczowych - źródeł odwiedzin

Jest to kolejna mocna poszlaka, sugerująca, że wdrożenie Instanta przyniosło w zakresie długości słów kluczowych zmiany niewielkie (lub zgoła żadne).

Dane o ruchu z Google do SEOmoz i Open Site Explorera

Nie mam niestety dostępu do danych tak obfitych, do jakich dostęp ma Conductor, mogę jednak podzielić się z wami statystykami serwisów SEOmozu.

Poniżej, wykres obrazujący natężenie ruchu z Google do SEOmoz.org; dla porównania mamy tu tydzień po wdrożeniu Instanta i przed wdrożeniem Instanta:
natężenie ruchu z Google do SEOmoz.org - porównanie przed i po

Tutaj natomiast analogiczny wykres dla Open Site Explorera:
ruch z Google do Open Site Explorera - przed i po Google Instant

Jak widać, zmiana liczby słów kluczowych z których pochodziły wejścia do naszych serwisów, jest zadziwiająco mała.

Moją uwagę przykuła za to inna zmiana związana z wdrożeniem Google Instant. Na Twitterze wskazano bowiem pewną ciekawostkę z Google Suggest:

sugestie dla zapytania "SEO" - SEOmoz na drugim miejscu

Jak widać, SEOmoz jest drugą sugerowaną podpowiedzią :-), nie będziemy narzekać.

Inne rzeczy, które warto przeczytać

Jestem nieco przerażony faktem, że tak wielu pozycjonerów potraktowało wdrożenie Google Instant jak poważne zagrożenie, zapowiedź wielkich zmian w technikach SEO czy zmian w zakresie długości zapytań. W SEOmoz zwykle nie przejmujemy się specjalnie zmianami w Google, a ta zmiana wyjątkowo mocno nie zasługiwała na obawy.

Sądzę, że warto przeczytać (lub przynajmniej zapoznać się) z następującymi tekstami na temat:

PS. Jeśli możecie opublikować własne dane, pokazujące jak Instant wpłynął (lub nie wpłynął) na długość prowadzących do waszych witryn słów kluczowych, zachęcam, zróbcie to, np. w postaci komentarzy lub podlinkowania w komentarzach własnych blogonotek.

[źródło: Google Instant: Fewer Changes to SEO than the Average Algo Update]

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Piotr Kosiński

      Czytałem ten artykuł wcześniej, mimo iż instant wchodzi do Polski od kilku dni mam trochę obaw właśnie o długi ogon. Dla przykładu podam jedną z dziedzin którą aktualnie pozycjonuję czyli krzesła. Do tej pory pozycjonowałem na krzesła biurowe, konferencyjne itp, ale to samo dostaje człowiek po wpisaniu w instancie słowa krzesła. Jakie będę rezultaty i czy moje obawy się potwierdzą zobaczymy za pół roku, wiem jedno przez to wszystko mam jeszcze więcej roboty (a czasu tyle samo :( )

    • Mnie denerwuje jedna rzecz. Wpisuję jakąkolwiek frazę dwu-trzy wyrazową. W momencie jak podświetla się drugie słowo i pojawiają się podpowiedzi decyduję, że nie wpisuję dalej frazy tylko wybieram pierwszą z brzegu podpowiedz i … Google automatycznie ładuje mi zawartość pierwszej strony, która pojawia się w wynikach wyszukiwania!

    • wedlug mnie nie bedzie to mialo wiekszego negatywnego wplywu na dlugi ogon, mysle ze nawet internauci beda konstruowac bardziej skomplikowane zapytania,korzystajac z podpowiedzi. zagrozeniem dla niektorych pozycjonowanych serwisow moze byc czesta zmiana zapytan internautow, dlaczego.. http://www.seo4u.com.pl/seo/google-instant-czyli-

    • wedlug mnie nie bedzie to mialo wiekszego negatywnego wplywu na dlugi ogon, mysle ze nawet internauci beda konstruowac bardziej skomplikowane zapytania,korzystajac z podpowiedzi. zagrozeniem dla niektorych pozycjonowanych serwisow moze byc czesta zmiana zapytan internautow, dlaczego..

    • Instant nie doprowadził do rewolucji, ale być może przyśpieszył ewolucję. W dłuższej perspektywie może zmienić przyzwyczajenia użytkowników. Na pewno nową formą wywierania wpływu przez wielkie G będą podpowiedzi i ich kolejność. Ciekawe czy cena średniego CPC będzie miała na nie wpływ :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *