Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Google chce przyspieszyć twoją witrynę (na własnych serwerach)

Page Speed Service to nazwa uruchomionej wczoraj usługi Google, służącej do przyspieszania ładowanie witryn. Google chwali się, że usługa skraca czas ładowania od 25% do 60%. To bardzo odważne deklaracje, ale uwzględniając dwutorowość optymalizacji dokonywanej przez usługę, mogą okazać się prawdziwe.


Page Speed Service to kolejne udostępniane przez Google narzędzie służące przyspieszeniu ładowania witryn. Jeszcze 2 lata temu Google stworzył przeglądarkową wtyczkę badającą witrynę i dzielącą się sugestiami jej optymalizacji dla skrócenia czasów; temu samemu celowi służy bardziej zaawansowane narzędzie, jakim jest Page Speed Online API. W zeszłym roku Google poszedł dalej i zaczął pomagać nie tylko w “diagnozie” długich czasów ładowania, ale i “leczeniu”, wypuszczając moduł do najpopularniejszego na świecie serwera WWW, Apache’a (pisaliśmy o nim). Google podejmuje też działania motywujące webmasterów do optymalizacji witryn (np. szybkość ładowania jednym z czynników rankingowych w wyszukiwarce, pokazywanie czasów ładowania w GWT), ale także działania “infrastrukturalne” (tworzenie i promowanie nowoczesnych standardów sieciowych, np. webP, webM, HTML5, SVG, eksperymenty z superszybkimi łączami ostatniej mili czy wypuszczenie szybkiej przeglądarki Chrome). Teraz przyszedł czas na usługę, która – nie wymagając żadnych niemal działań po stronie webmastera – dwutorowo działa na rzecz przyspieszenia ładowania witryny.

page speed service strona glowna

Procedura wygląda mniej-więcej tak:

  • rejestrujesz się w usłudze,
  • zmieniasz DNS-y obsługujące domenę witryny na DNS-y podane przez Google,
  • PSS pobiera witrynę z twojego serwera,
  • optymalizuje ją automatycznie, uwzględniając “dobre praktyki” optymalizacji,
  • zoptymalizowana witryna jest udostępniana z superszybkich, rozsianych po świecie serwerów Google.

Page Speed Service dokonuje więc nie tylko standardowej optymalizacji (zmniejszenie liczby arkuszy CSS, kompresja obrazków, cache’owanie, kompresja innych zasobów), ale jest także usługą typu Content Delivery Network (a więc jednoczesnego hostowania wielu kopii tej samej treści z różnych sieci szkieletowych w różnych miejscach świata).

Usługa jest na razie darmowa, ale Google zapowiada wprowadzenie odpłatności. Nie ujawniono jednak kwot ani szczegółów konstrukcji cennika. Znając jednak politykę Google i jego skalę działania, można liczyć, że PSS stanie się powszechnie dostępną, uproszczoną, tanią wersją usług typu CDN (w dodatku oferującą jeszcze optymalizację kodu). Zupełnie inną sprawą jest poczucie bezpieczeństwa webmasterów, obawiających się szczegółowej inwigilacji ze strony Google.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Przemek Sztal

      Testowałem kilka witryn w narzędziu http://www.webpagetest.org/compare i muszę powiedzieć, że wskazywane rezultaty są zazwyczaj więcej niż pozytywne. Choć interes Google jest oczywisty, to same inicjatywy “przyspieszania” Internetu mogą przynieść globalne efekty.

    • Dobra inicjatywa, fajnie, że Google porusza temat szybkości ładnowania się stron. Oczywiście myślą przewodnią tutaj jest własny zysk, ale myślę, że webmasterzy i internauci skorzystają.

    • Co prawda – tak jak napisał poprzednik Cloudflare jest szybsze, ale pomysł Google zaliczam jak najbardziej na plus. Podejrzewam, że jeszcze usprawnią tą usługę i będzie działała jeszcze szybciej.

    • Fotograf Ślubny

      Moim zdaniem bardzo atrakcyjne narzędzie. Mam nadzieję, że będzie się rozwijać …

    • Łukasz Kamiennik, TC

      Ja myślę, że w zupełności wystarczy korzystanie z dobrego hostingu, optymalizacja architektury strony i wszelkich obrazków, z jakich korzysta.

    • sklepowad

      Zgadzam się z poprzednikiem. Jeżeli strona jest kiepsko zoptymalizowana i jeszcze do tego na kiepskich skryptach to żadne google nie pomoże w jej ładowaniu.

    • sklepowad

      Niestety jak to w google nie wyszło to dobrze do końca.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *