Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

schema-org-logo-370x229

Google, Bing i Yahoo razem standaryzują rich snippety

Google, Bing i Yahoo ogłosiły właśnie powołanie wspólnego projektu pod nazwą schema.org, którego celem jest standaryzacja tzw. mikrodanych. Mikrodane umożliwiają webmasterom uzupełnianie treści witryn o strukturalizujące je metadane, pozwalając maszynom lepiej rozumieć te treści. Są one obecnie wykorzystywane głównie przez wyszukiwarki, które dzięki nim mogą przedstawiać nam m.in. rich snippety, a więc wzbogacone wyniki wyszukiwania.


Choć mikrodane wykorzystują obecne w HTML/XHTML tagi (np. SPAN, DIV), nie istnieje żaden standard obsługiwanych wartości argumentów (np. <div class=”vcard”> to pełny znacznik otwierający dla elektronicznej wizytówki w formacie vCard). Za ich uzgodnienie odpowiadać ma powołany właśnie wspólnie przez 3 największe wyszukiwarki projekt schema.org, budowany na podobieństwo sitemaps.org, który odpowiada za uzgodnienie formatów map witryn.

Schema.org ma być wyczerpującym źródłem informacji dla webmasterów chcących umożliwić lepsze rozumienie treści ich witryn przez maszyny (np. wyszukiwarki internetowe). Do tej pory wyszukiwarki rozwijały strukturalizujące znaczniki niezależnie od siebie. Np. Google jeszcze w 2009 roku poinformował webmasterów, że zaopatrzone w odpowiednie mikroformaty witryny zawierające recenzje i dane o ludziach będą reprezentowane w SERP-ach w formie tzw. rich snippetów. Później wdrożono kolejne rodzaje mikroformatów, skutkujące pokazywaniem w formie rich snippetów kolejnych typów informacji, np. wydarzeń:

rich snippet wydarzenia

czy recenzji:
serpy recenzje przeglad rich snippet

Oto pełna lista obsługiwanych danych. Tutaj natomiast googlowskie narzędzie do testowania poprawności mikrodanych.

Witryna projektu informuje w sekcji FAQ, że poszczególne wyszukiwarki wciąż obsługiwać będą alternatywne dla mikrodanych formaty strukturalizowania danych, tj. mikroformaty i standard RDFa.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Przemek_Sz

      Czy to jest krok w kierunku realizacji wizji Semantic Web Tima Bernersa-Lee? Być może. Standaryzacja dodawania metadanych do elementów stron internetowych na pewno jest dobrym pomysłem. Ale czy przyczyni się to do poprawy jakości wyników wyszukiwania? Niestety tam gdzie pojawiają się nowe rozwiązania, tworzy się także pewien obszar do nadużyć.

    • Paweł Rabinek

      Świetnie, że powstała taka inicjatywa. Jest to potrzebne, bo mamy już chyba z 3 standardy na to, a przydałby się jeden właściwy.

    • Moderowany katalog

      +1 Wam ucieka za każdym razem kiedy przejadę myszką po linku w treści (Opera). Co do standardu to jak najbardziej popieramy! Mam nadzieję, że uda im się to w miarę racjonalnie ogarnąć bez walki ; )

    • Dobrze, że chłopaki się dogadali, będzie przejrzyściej.

      Linków wstawianych w tekście niemal nie widać. Zróbcie jakieś podkreślenia albo dosadniejszy ich kolor

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *