Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

analytics-kontekst2

Nowe Google Analytics, czyli analityka internetowa v2

Były zapowiedzi. Teraz już na wielu kontach jest dostępna — nowa wersja Google Analytics. Zmiany dość duże, szczególnie w obszarze prezentacji danych. Wygląda bardziej web-dwa-zerowo, jest więcej AJAXa i co najważniejsze — zdecydowanie polepszeniu uległa przejrzystość. Jak wyglądają nowe statystyki Google?

Tak samo jak poprzednia wersję, Google Analytics jest kombajnem analitycznym (analizy marketingowo – mikroekonomiczne), a nie tylko statystykami www. Oto nowy interfejs:

google-analytics-v2.jpg

1. Lepszy model interakcji z danymi

To co szczególnie przytłaczało nowych (ale także i starcyh) użytkowników Analytics v1, to ogromna ilość raportów. Teraz tych raportów jest mniej, ale w każdym z nich możemy kopać głębiej, przedstawiając analizy nas interesujące. Najważniejsze dane widoczne są na pierwszej planszy danego raportu, ograniczona została zmora poprzedniej wersji, czyli dziesiątki kliknięć, żeby dotrzeć do pożądanej informacji.

Prezentacja danych jest znacznie lepsza. Wizualnie wygląda narzędzie po prostu lepiej, bardziej webdwazerowo, ale w dobrym kierunku. Ktoś może powiedzieć — i co z tego, że jest ładniej, przecież to te same dane co były do tej pory. Znaczy, że nie rozumie, jak ważną rolę w biznesie odgrywa umiejętność efektowanej prezentacji i jak dobrze rozumiana efektowność może wpłynąć pozytywnie na zrozumienie coraz bardziej kompleksowych i skomplikowanych danych. Do tego — to sie nadaje żywcem, bez upiększania, na prezentację dla krawaciarzy ;).

Istnieje możliwość stworzenia własnego dashboard, wrzucając tam fragmenty raportów, jakie chcemy (kustomizacja pod siebie czy swoich klientów). Dashboard można wyeksportować do kilku formatów i ustawić opcje cyklicznego wysyłania danych (tak samo jak każdy inny raport czy fragment raportu).

W dużym stopniu automatyzuje to nam raportowanie klientowi (automat będzie mu wysyłał raz w miesiącu raport w formacie np. pdf). Szkoda tylko, że nie ma języka polskiego. Za dobrze byłoby…

analytics-raporty.jpg

2. Więcej połączonych informacji, szersza perspektywa

Nowy Analytics umożliwia spojrzenie na dane z szerszej perspektywy. Np. poniższy zrzut ekranu pokazuje, jak kształtowały się wejścia na nasz serwis dla słowa „marketing” w kontekście konwersji. Porównanie dla dwóch okresów po 30 dni.

analytics-kontekst1.jpg

Poniżej to samo słowo, ale już w kontekście udziału w ogólnie wygenerowanym ruchu (2,41%), średniej ilość przejrzanych podstron (wyższe od średniej o 33,24%) itd. Wszystko to, to analiza konkretnej danej (ilość wejść wygenerowanych przez słowo „marketing”) w kontekście konwersji, udziału do innych, długości wizyty, analiz e-commerce. I od razu gotowe do wklejenia do prezentacji czy pliku pdf przygotowywanego dla inwestorów. Łatwo będzie nam zauważyć, że sam wzrost ruchu nie przełożył lub przełożył się na wzrost innych wskaźników.

analytics-kontekst2.jpg

Pełna integracja z AdWords

To w sumie oczywiste — Analytics v2 jest w pełni zintegrowany z googloskim systemem reklamy płatnej w wyszukiwarkach. W analizie AdWords w Analytics mamy możliwości na dobrą sprawę nawigowania w taki sposób, jak w na samym koncie AdWords (kampanie/grupy/słowa kluczowe).

I dodatkowo ciekawa nowość — rozszerzona analiza tego, z jakiej pozycji w linkach sponsorowanych nastąpiły wejścia. Poniższy screenshot pokazuje, że także linki sponsorowane znajdujące się niżej też są klikane.

analytics-wejscia-pozycje.jpg

Taka analiza może mieć istotne znacznie dla strategii cenowej przy określaniu CPC i bicia się o pozycje. Tym bardziej, że można również sprawdzić, ile średnio podstron obejrzały osoby przychodzące na naszą stronę z danej pozycji, czy jak wyglądał wskaźnik konwersji (!).

Czego brakuje albo jak powinna wyglądać wersja v3 Google Analytics

Najgorsze to brak możliwości eksporty np. wszystkich słów kluczowych dla jakich miały miejsce wejścia do pliku tekstowego czy arkusza. Można tylko eksportować to, co jest na ekranie, czyli maksymalnie 100 wierszy.

Ciągły brak możliwości przeanalizowania z poziomu narzędzia, dla jakich rzeczywistych zapytań nastąpiły wejścia poprzez płatną reklamę. Tzn. mogę mieć wykupione słowo „marketing internetowy”, ale ktoś mógł wpisać „marketing internetowy statystyki” i wejść poprzez link sponsorowany na moją stronę. To samo dotyczy wejść z reklam poprzez sieć kontekstową — bez własnego narzędzia lub analizy logów się nie obejdzie.

Tyle wrażeń po pierwszym kontakcie z narzędziem. Proszę komentujcie, jak odbieracie narzędzie, jak ma zareagować Stat24 i inni dostawcy płatnych rozwiązań, co Wam się podoba, a czego brakuje.

A teraz pytanie… do czego Google wykorzystuje te wszystkie zebrane dane? Może między innymi do tego, żeby odpowiedź na to pytanie — Czy ruch na stronie ma wpływ na pozycjonowanie? — była „tak”.

Zobacz więcej:
New Version of Google Analytics! – Google Analytics Blog
Google Analytics Is Re-Launched: Do These Five Things First In V2
nowe google analytics – netto.blox.pl

Jeżeli masz problem ze zlokalizowaniem starego raportu w nowym interfejsie, skorzystaj z Report Finder Tool.

Aktualizacja: Google Analytics będzie po polsku

Z nieoficjalnych źródeł dostaliśmy następującą informację:

Be prepared for a Polish Analytics version coming very soon…

czyli możemy się spodziewać najbardziej zaawansowanych, darmowych statystyk w języku polskim. Polskim dostawcom płatnych statystyk będzie więc coraz trudniej przebić się z ofertą, a pomiar poprzez Google Analytics może stać się standardem. W oczekiwaniach na polską wersję GA polecamy prezentację Roberta z WebAudit 5 powodów, aby pokochać GA.
Aktualizacja: nieoficjalne okazało się oficjalne.


 Share sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • n.rafal

      Tez mi się podoba :) Przyjemne, trochę jakby lżejsze i czytelniejsze. Wreszcie mogę sobie wyrzucić (nieprzydatną dla mnie) geolokalizację z głównej strony, uff… Faktycznie, brakuje języka polskiego – teraz opcja wysyłania generowanych raportów jest nieco nieprzydatna, bo nie wszyscy klienci znają angielski, ech… Ogólnie – idzie ku lepszemu ;) Choć faktycznie trochę strach, kiedy się pomyśli ile danych o Internecie ma już Google ;-)

    • Łukasz Jędrzejczyk

      Jak dla mnie nowe google analytics w porównaniu do pierwszej wersji jest super. To co mi się najbardziej podoba to geo lokalizacja oraz prezentacja danych. Po prostu rewelacja :)

    • brak godzinnych statystyk… bardzo mi przeszkadza nie wiadomo w jakich godzinach jest nawiecej goli nawiejcej wejsc itd…

    • wizualizacje architektoniczne

      Trzeba przyznać, że analytics jest calkiem dobry i przejrzysty programikiem.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *