Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

google-analytics

Google Analytics – Monitorowanie pozycji w Google

Największym utrapieniem każdego pozycjonera jest monitorowanie efektów swoich działań. Powstało już wiele skryptów mniej lub bardziej rozbudowanych które odpowiadają za tzw. monitorowanie pozycji w wyszukiwarkach. W tym poście chciałbym przedstawić sposób na monitorowanie pozycji poprzez Google Analytics, statystyczno-analityczne narzędzie od Google.

Monitorowanie pozycji – Filtr 1

Kilka dni temu trafiłem na blog Andre Scholten’a w którym opisywał sposób na monitorowanie pozycji w Google Analytics. Na tym etapie zaznaczyć muszę, iż jest to póki co bardzo prosta metoda sprawdzająca pozycję danego słowa w wynikach organicznych z dokładnością do 10 pozycji.

Te osoby które znają dobrze Google zapewne już się domyślają w jaki sposób wyciągana jest pozycja słowa. Dokładnie opiera się ten filtr na parsowaniu adresu URL z którego trafił dany użytkownik (ang. referral).

Porównajmy sobie 3 adresy Google:

1. http://www.google.pl/search?hl=pl&lr=&q=marketing&start=0&sa=N

2. http://www.google.pl/search?hl=pl&lr=&q=marketing&start=10&sa=N

3. http://www.google.pl/search?hl=pl&lr=&q=marketing&start=20&sa=N

Są to trzy kolejne podstrony wyników wyszukiwania w Google pod frazę „marketing”.

Wyraźnie widać że jedyną zmienną w tym adresie jest parametr  &start= w powyższym przykładzie są to wartości 0, 10 i 20. Owe wartości informują nas o tym że:

Wartość = 0; Jesteśmy na podstronie z wynikami 1-10

Wartość = 10; Jesteśmy na podstronie z wynikami 11-20

Wartość = 20; Jesteśmy na podstronie z wynikami 21-30

Poniższy filtr  pomoże nam zaprezentować listę słów kluczowych w następujący sposób:

Wynik działania filtra Google Analytics

Problem przy tym filtrze jest taki, że wejścia z Google z pozycji 1-10 mogą być z kilku różnych adresów URL np.:

1. http://www.google.pl/search?hl=pl&q=marketing&btnG=Szukaj+w+Google&lr=&aq=f&oq=

2.  http://www.google.pl/search?hl=pl&lr=&q=marketing&start=0&sa=N

W ten sposób opisywany filtr może zaprezentować dwie różne wartośći:

1. (page: )

2. (page: 0)

Konfiguracja Filtru:

Sugerowałbym utworzenie osobnego profilu od razu z Segmentacją ruchu z Google Organic.

Następnie należy przejść do edycji profilu, dodać filtr i wypełnić pola identycznie jak na poniższym screenie

Filtr Google Analytics - Monitorowanie Pozycji

Aby zobaczyć wynik działającego filtra musimy w Google Analytics wybrać:

Źródła odwiedzin → słowa kluczowe, a następnie z rozwijanej listy „Wymiar” wybrać „Wartość definiowaną przez użytkownika”.

Monitorowanie pozycji – Filtr 2

Will Critchlow przedstawił filtr działający na tej samej zasadzie (pobierania pozycji z Referall’i Google) co Filtr 1 jednakże sposób przedstawienia wyników jest trochę inny.

Konfiguracja filtru:

Początek analogiczny jak w poprzednim filtrze (Segmentacja z Google, Organic).

Następnie w edycji filtru ustawiamy następujące zmienne:

Filtr Google Analytics - Monitorowanie Pozycji 2

Wynik filtru przedstawia się następująco:

Wynik działania filtra Google Analytics

Czyli posortowane wg. ilości wejść z konkretnych podstron wyników wyszukiwań Google

Podsumowanie

Jak widać filtry te nie są idealne i jeszcze wiele im brakuje do idealnego systemu raportowania pozycji. Ale chociażby na podstawie tych dwóch jesteśmy w stanie określić jak zachowuje się nasz „długi ogon” w organicznych wynikach Google z dnia na dzień. Przy dogłębnej analizie można chociażby porównać zachowania na naszej stronie użytkowników wyszukiwarek w zależności od tego z której podstrony Google do nas trafili – i samemu ocenić czy faktycznie top10 jest najlepszy.

sprawnymarketing

Bartosz Berliński

Od roku 2004 specjalizuje się w SEM marketingu. Odpowiada za planowanie i realizację kampanii reklamowych, analizę efektywności i optymalizację działań marketingowych oraz pozycjonowanie serwisów dla największych polskich firm internetowych. Współautor badań i publikacji z zakresu SEM/Web Analytics. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com zajmującej się konsultingiem w zakresie SEM. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional, a od 2008 roku prowadzi szkolenia z zakresu AdWords, w których wzięło udział ponad 1700 uczestników.


  • Łukasz Sobek

    Jak dla mnie sposoby całkowicie wystarczające, zwłaszcza, że wyniki i tak posłużą wyłącznie zaspokojeniu ciekawości. Dziękuję :)

  • Robert Drózd

    Bardzo ciekawe filtry. :) Sprawdzałeś jak to się spisuje w praktyce?

    Jedna rzecz: „Sugerowałbym utworzenie osobnego profilu od razu z Segmentacją ruchu z Google Organic.”
    – czy sugerujesz ograniczyć ruch w tym profilu tylko do google organic (też przez filtr)?

  • Bartosz Berliński

    Odp.1
    Screeny są z mojego testu praktycznego :-)
    Odp.2
    Filtry które podałem działają na Google, mogę podać jakie wyrażenie regularne trzeba podać żeby chwytać od razu yahoo i msn.

    Najlepiej utworzyć profil z 3 filtrami
    1. Zostawia tylko ruch z wyszukiwarek z organic’a
    2. Zostawia z organica tylko ruch z Google
    3. Jeden z opisanych przeze mnie filtrów

  • Sokrates

    Ciekawym narzędziem już niekoniecznie statystycznym jest http://www.userfly.com/ do analizowania zachowań użytkowników na stronie (program robi film dla każdego wejścia). :) Testowałem i czasami ludzie mają zabawne nawyki.

  • Miriampl

    Nie rozumiem możecie napisać ja tworzyć segmentacje ruchu z Google Organic ?????

    Jakoś nie mogę sobie z tym poradzić…

  • Miriampl

    Dostaje nie zrozumiałe informacje
    (not set) 10 043 99,90%
    /serverName=Carthage-Production-Level3/language=English/siteName=dgmarket 1 0,10%

    O co chodzi… :/

  • Bartek Berlinski

    Sokrates: Dzięki za linka, przetestuję z chęcią

    Miriampl: Na dniach napiszę krótki wpis o segmentacjach i opiszę jak je zrobić. Niezrozumiałe informacje mogą być spowodowane brakiem segmentacji.

  • Miriampl

    Super zapodaj w komentarzu linka do tego artykułu…

  • korzystam z tego filtru juz jakis czas i faktycznie wyniki jakie podaje moglyby byc lepsze i lepiej prezentowane ale dobre i to : )

  • Miriampl

    OOOO nie ma błędu… faktycznie zadziałało…

    Potrzebowało na to 2ch dni :D pozdrawiam i dzięki naprawdę jest to fajne bo działa od ręki i nie jest super dokładne ale jak widzę dość nie pojące zachowanie pozycji (w stronach) odpalam program autorski który nie dość, że sprawdzi w 10 min wszystkie kaywordy ale i porówna je z 10cioma ostatnio wykonanymi SERP-ami :D

    ALe powiem, że zawsze było mi szkoda tych 10 min… czekania… wole od razu dowiedzieć się czy wszystko ok czy już nie ;D

  • Mam takie pytanie czy w google analitycs można monitorować ruch z innych stron niż strony googla?

  • Miriampl

    Tak google analitycs pokazuje całkowity ruch na twoją strone / na twojej stronie / i wyjscia

    :D

  • Tomek / monitorowanie pozycji

    Nie wpadłbym na taki sposób, może dlatego że interesuje mnie monitorowanie pozycji z większą dokładnością niż na dziesiątki, a warto pamiętać że ludzie mogą ustawić sobie wyświetlanie większej ilości wyników niż 10, do 100.

    Osoby zainteresowane automatycznym sprawdzaniem pozycji zapraszam do odwiedzenia nowego serwisu przeznaczonego do tego celu, googlemon.pl.

  • Bartosz Berliński

    Tomku, absolutnie się zgadzam że można zmienić ustawienia 1 strony na ile się chce wyników ale też myślę że ze względu na % osób który to robi można to pominąć bez jakiegoś przekłamania wyników.

    Ponadto – zajmuję się jednym z największych serwisów w Polsce, interesuje mnie monitorowanie pozycji na ok 200,000-400,000 słów kluczowych żeby mieć pełne spektrum – znasz narzędzie które mi umożliwi monitorowanie takiej ilości fraz?

    IMHO monitorowanie pozycji z dokładnością do 1 jest sensowne dla max. 1000 fraz. Powyżej pojawia się tyle czynników (np. sezonowość) że przekłamanie raportów może być ogromne. Ale i tak dzięki za linka – przetestuję i Twoje narzędzie :)

  • Tomasz Wyspiański

    Zrobiłem filtr zgodnie z filmem z linka Cezarego – niestety w wynikach pokazuje mi tylko (page: ) :(

  • Bartosz Berlinski

    O ile dobrze kojarze to jeśli jest „page: ” to oznacza pierwszą stronę wyników czyli kiedy nie jest podawany parametr start. Sugeruję spojrzeć gdzieś dalej w słowa kluczowe i zobaczyć czy nie pojawia się page:10 itd. z reguły słowa które generują największy ruch są na 1 stronie wyników wyszukiwania.

  • Marcin Kłeczek

    Mogę polecić swoje narzędzie do monitorowania pozycji – SERPtrackr.com

  • Tomasz Wyspiański

    Wiem że oznacza to pierwsza stronę wyników. Ale wynikałoby z moich statystyk że wszystkie te słowa pochodza z pierwszej strony a sprawdzałem i tak nie jest.

  • Piotr Bąk

    hm, najlepiej by było otrzymać instrukcje step by step

  • http://www.talisman.com.pl

    albo zeby ktos trzymał rękę na pulsie :)

  • Pitek

    Na google webmaster tools są już statystyki frazy (wyświetlenia na danej pozycji oraz kliknięcia z danej pozycji) – jest to jednak mało czytelne i nie daje raczej ogólnego poglądu. Trzeba się zagłębiać aby dojść do konkretów. Osobiście używam narzędzia http://www.monitoringpozycji.pl do sprawdzania pozycji w google. Dodatkowo pracuję w firmie gdzie niezbędne są raporty z danego miesiąca – tutaj system załatwia sprawę w 100%.

  • Wnętrza

    Obecnie używam programu do sprawdzania pozycji słów kluczowych wraz z integracją z GA co daje mi doskonały podgląd na to jaki wpływ na odwiedziny ma pozycja w google. Świetna sprawa bo dzięki tym informacją nie pchasz w górę słów z których i tak nie ma ruchu lub ruch jest nieadekwatny do nakładu środków jakie są potrzebne do utrzymania lub uzyskania danej pozycji.

  • Ale dlaczego opierać się na samym google analytics skoro chociażby Webpozycja ma też w swojej ofercie połączenie z analytics?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *