Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
560x315-7-porad-social-media2

7 rzeczy, które musisz wiedzieć o social media, by wyprzedzić konkurencję

Specyfiką social media jest to, że zmieniają się bardzo dynamicznie. Jeśli chcesz zyskać przewagę konkurencyjną, musisz jak najszybciej dostrzegać te zmiany i na nie reagować. Musisz trzymać rękę na pulsie.

 

Wczesne zaistnienie na platformach społecznościowych daje ogromną przewagę, bo na początku użytkownicy danego medium zawsze wykazują większe zaangażowanie, badając wszystkie jego możliwości. Więcej się o nim mówi, chętniej się z niego korzysta i mniej potrzeba, aby się w przebić. Bycie pierwszym nie jest jedynym, co się liczy, i z pewnością można nadrobić straty później, ale koszt wejścia będzie znacznie wyższy i będziesz musiał pracować znacznie ciężej.

Podobnie jest z nowymi funkcjami, pojawiąjącymi się w danych portalach społecznościowych – musisz zacząć korzystać z nich tak szybko, jak się da. Zanim zauważy je konkurencja.

W tym artykule znajdziesz 8 porad dotyczących współczesnego rynku social media – sprawdź, na co zwrócić uwagę! 

1. Pogłoski o tym, że Facebook umarł, to mit. Umrzeć może za to Google.

Facebook zdecydownie nie umarł. Dopiero zaczyna się rozwijać. Popełniałem błędy, skreślając jakąś platformę czy serwis przedwcześnie. W 2003 roku przepowiedziałem śmierć SEM i Google AdWords, a w rzeczywistości zaczęły być na fali.

Powiedziałbym raczej, że los książki telefonicznej podzieli wyszukiwarka Google’a. Przyzwyczailiśmy się korzystać z niej, kiedy czegoś szukamy. Dziś jednak wszystko przychodzi do nas samo – nie pojawia się po prawej stronie ekranu, ale w aktualnościach na Facebooku. Jeśli potrafisz targetować i właściwie tworzyć treści, twoi klienci będą sobie stale przypominać, jak ważna w ich życiu jest twoja marka.

2. Nie bój się Snapchata i innych nowych mediów społecznościowych!

Ludzie wolą to, co już znają. 95% marketingowców pracujących w agencjach cyfrowych i social media nigdy nie korzystało ze Snapchata i nie wie, jak działa. Nie jest taki jak inne aplikacje – przewija się go od lewej do prawej, a nie z góry do dołu, posiada funkcję Discover. Jest dziwny. Poza tym marketingowcy przeczytali w mediach, że pozwala on 14-latkom przesyłać sobie swoje nagie zdjęcia. Nie poświęcili ani chwili, aby zastanowić się, czy da się go dostosować do ich celów. Właśnie dlatego, mówiąc w skrócie, marketingowcy są słabi.

Nie chodzi o to, że z góry zignorowali Snapchata, ale o to, że są podejrzliwi i negatywnie nastawieni do nowości, również do wszystkich nowych aplikacji. Dlatego za każdym razem spóźniają się na imprezę, a później marnują nieprzyzwoicie dużo pieniędzy i wysiłków, starając się to nadrobić.

W dzisiejszym marketingu liczy się myślenie przyszłościowe, odwaga i młody duch. Jeśli boisz się innowacji, to znaczy, że jesteś za stary i do niczego.

3. Publikuj filmy bezpośrednio na Facebooku

Facebook obecnie mocno konkuruje z YouTube.
 Niektórzy moi widzowie zauważyli, że zacząłem uploadować odcinki #AskGaryVee bezpośrednio na Facebooka, zamiast publikować zdjęcia odsyłające do mojej strony bądź wideo na YouTubie. Zdecydowałem się na to, bo natywne postowanie zawsze działa. Chciałbym powiedzieć, że nie zwracam uwagi na dane, ale powinienem raczej powiedzieć, że nie zwracam uwagi na dane, dopóki nie pokazują czegoś istotnego. Dane dotyczące Facebooka są jednymi z najlepszych, mówią między innymi, że zamieszczając filmiki bezpośrednio na tej platformie, dotrę do 20–30 tysięcy osób więcej, niż gdybym wrzucił linki do YouTube’a czy mojej strony internetowej. Mało tego, Facebook pokazuje teraz liczbę wyświetleń, więc mogę na nim budować swoją markę tak samo, jak robię to na YouTubie. Mam możliwość osadzania filmików na innych stronach, co pozwala mi zniwelować tarcie i ułatwić dostęp do moich treści większej liczbie ludzi. To wartościowe, a na dostarczaniu wartości zawsze zależało mi najbardziej.

Sugeruję więc, żeby ci, którzy mają swoje kanały na YouTubie, zaczęli też robić filmiki na Facebooka. Haczyk polega tu oczywiście na tym, że trzeba mieć na to budżet, ale warto. Twoje dolary przebędą długą drogę. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu, jakie umożliwia ta platforma, masz pewność, że dotrzesz do widowni zainteresowanej twoją działką.

Nie twierdzę, że należy zrezygnować z YouTube’a. Nadal liczy się niesamowicie i jest ważny. Kiedy jednak tworzysz na niego treści, wrzucaj je też na Facebooka, ale nie tylko jako linki do filmików, bo w ten sposób nie osiągniesz zasięgu. Pamiętaj, że treści natywne zawsze działają dużo skuteczniej.

Myślę, że ta sytuacja okaże się korzystna dla YouTube’a. Konkurencja prowadzi do innowacji, a YouTube od połowy dekady stoi w miejscu. Być może będzie to motywacja, żeby wkrótce wprowadzić jakieś sensowne udoskonalenia, a w odpowiedzi na nie Facebook też stanie się nowocześniejszy. Każdy na tym zyska, zwłaszcza my – marketingowcy.

4. Nie skupiaj się na ilości wyświetleń!

Marketingowcy muszą przestać przedkładać zasięgi nad głębię.

Nie zwracam uwagi na dane dotyczące rozpiętości. Każdy start-up, który wykorzystuje liczbę wyświetleń jako potwierdzenie swojego sukcesu, nie zdaje sobie sprawy, że technologia może zabić tę grę. Zwracam uwagę na zaangażowanie, komentarze, współczynnik klikalności przy danym produkcie.

5. Zostań influencerem

Influencerzy mają dziś większą moc niż kiedykolwiek, ponieważ są w stanie nie tylko tworzyć treści, ale też sensownie je dystrybuować. Dwie największe możliwości dają produkt i sprzedaż detaliczna. Dzięki moim wpływom w branży win, mogłem sprzedawać kieliszki i szklanki. Pomyśl w kategorii reklamy informacyjnej. Nie śmiej się! Masz pojęcie, ile QVC [firma zajmująca się telesprzedażą – przyp. tłum.] zarabia w pięć minut, jeśli właściwa osoba sprzedaje właściwy produkt? Ta firma jest warta trzy miliardy dolarów. Stań się QVC w wersji 2.0, a osiągniesz coś niesamowitego.

6. Dobra treść nie musi być krótka

Jakość przebija wszystko. W 2007 roku zarówno Google, jak i Yahoo zaprosili mnie do Kalifornii, żeby dowiedzieć się, dlaczego moje 30-minutowe programy Wine Library TV miały taką oglądalność, skoro wszystkie badania wskazywały, że ludzie wolą krótkie filmiki on-line. Osiem lat później eksperci od marketingu nadal wypluwają z siebie stwierdzenia, że filmiki muszą być krótkie, bo inaczej nikt ich nie obejrzy. Nie jest to jednak prawda. O ile filmiki są dobre, to podobają mi się i długie, i krótkie. Avatar trwał plus minus trzy godziny. Ludzie go uwielbiali i byli w stanie wysiedzieć na nim do końca. Na Vinie pojawiają się natomiast sześciosekundowe filmiki, których prawie nikt nie ogląda. Długość nie ma nic wspólnego z jakością czy wartością. Najważniejszy jest przekaz i to, jak poradzisz sobie z ograniczeniami platformy, którą chcesz wykorzystać.

7. Promuj się osobno na każdym portalu społecznościowym

Nie powinieneś skupiać się na tym, żeby na Facebooku promować inne media społecznościowe. Ta strategia się nie sprawdzi, skoro na YouTubie zdobywasz swoją publiczność pre-rollami, za które płacisz pięć do siedmiu centów za wyświetlenie, a Pinterest i Instagram mają swoje własne narzędzia reklamowe. Przekonasz się, że dolar po dolarze, zaczniesz zwyciężać, budując swoją publiczność za pomocą narzędzia reklamowego danej platformy. Treści dopasowane do platformy najlepiej docierają do konsumentów, więc pozostaw facebookowe reklamy na Facebooku.

Chcesz poznać więcej porad Gary’ego? Koniecznie sięgnij po jego nową książkę – znajdziesz ich tam kilkaset!

Czytelnikom SprawnegoMarketingu przysługuje rabat 10% – wystarczy, że przy zakupie podacie hasło: gary

Zapraszamy też na bezpłatny webinar z Garym – już 9.05!

Webinar Gary Vaynerchuck

Konkurs

gary1 Do wygrania 3 egzemplarze książki Gary’ego Vaynerchucka #ZapytajGaryego!

Żeby wziąć udział w konkursie, należy w komentarzu pod tym postem podać przykład marki, która wg Ciebie wyjątkowo dobrze radzi sobie w social mediach – napisz też, dlaczego wybrałeś/aś właśnie tę markę.

Autorów najciekawszych wypowiedzi nagrodzimy książkami. Na odpowiedzi czekamy do 5.05.

Aktualizacja: 6.05:

 

Nagrody otrzymują następujące osoby za poniższe wypowiedzi:

Ilustracja

Autorów powyższych wypowiedzi prosimy o przesłanie adresów do wysyłki książek na adres redakcja@sprawnymarketing.pl


 Share sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Gary Vaynerchuck

Przedsiębiorca, autor bestsellerowych książek wg. New Jork Times’a. Gary jest znany z tego, że za pomocą narzędzi takich jak Twitter, Facebook i Youtube potrafi tworzyć bardzo zaangażowane społeczności internautów, którzy bardzo często zamieniają się w jego fanów, a przez to w… klientów jak i ambasadorów jego brandu. Przez wielu uważany za geniusza marketingu i biznesu – co potwierdzają jego osiągnięcia biznesowe:
♦ inwestycje w Twittera, Ubera, Facebooka i wiele innych biznesów
♦ twórca Vaynermedia – jednej z najlepszych agencji marketingowych w USA
♦ twórca popularnych kanałów youtubowych takich jak WineLibraryTV, czy AskGaryVee



    • Rewelacyjnie w SM radzi sobie nowy portal Oh!me. W niespełna kilka miesięcy osiągnął ogromną widownię fanów. Ich zasięgi są bardzo duże i ciągle rosną. Dziewczyny bardzo sprawnie działają w SM. Choć chyba wg mnie (bo blisko branżowo) poczynia sobie M.Banasiak czyli Psychodietka.

    • Magdalena

      W moim odczuciu coca cola jest innowacyjną firmą w działaniach w social media. Odważne kreacje, ciekawe kampanie i konkursy, nietuzinkowość i nieszablonowość, szybkość odpowiedzi na wpisy, nienastawienie stricte na sprzedaż- to główne cechy wprowadzonych przez nich działań.

    • A moim zdaniem przykładem takiej marki [ok, marka to złe słowo – proszę mi wybaczyć, nie znajduję właściwszego] jest PIS i jego zainteresowanie mediami tuż przed wyborami.
      Marketingowcy zrobili coś niesamowitego w social mediach, dzięki czemu zaskarbili sobie wiele przychylnych głosów. Czy wyszło, jak wyjść miało – wystarczy spojrzeć na to, kto właśnie nami rządzi.

      I któż jeszcze może powiedzieć, że Internet i media społecznościowe nie mają mocy sprawczej?

    • Uważam, że w social media najważniejsza jest szybka reakcja, a taką może się pochwalić Volvo Polska. Chyba kazdy z nas pamięta sytuację, kiedy do sieci wpłynął screen rozmowy mężczyzny i volvo na temat jego wyjazdu na paintbal. Początkowo internaci śmiali się z marki , jednak volovo obróciło sytuację na swoja korzyść proponując na swojej tablicy darmowe wypożyczenie samochodu na ww wyjazd. Brawo volvo! Oby tak dalej!

    • Pixers. Uczę się od nich. Copywriting i komunikacja na poziomie LEGEND :)

    • Krystian

      Imponuje mi sposób komunikacji pisarza – Jamesa Altuchera. Po pierwsze, jego posty są naszpikowane emocjonalnymi wyznaniami, które przykuwają uwagę, a także dzięki którym, jego czytelnicy mogą się z nim identyfikować.

      Dodatkowo ten człowiek publikuje swój content dosłownie wszędzie, a w szczególności poza swoim blogiem. Jest tam, gdzie są jego czytelnicy – FB, Quora, Twitter, Snap. Z punktu widzenia SEO takie działanie, aż się prosi o filtr z uwagi na duplicated content, jednak osobista marka, którą sobie wyrobił nie odnosi się do jednego miejsca. Jest wszędzie i nigdzie zarazem.

    • Według mnie świetnym przykładem marki, która dobrze radzi sobie w social media jest Hispanico.pl. Choć rozwijają się od niedawna, to prowadzą kilka różnych kanałów społecznościowych, różnicując jednocześnie treści, które się w nich pojawiają. Przykładowo – na swoim profilu facebook (www.fb.com/hispanicoPL) codziennie publikują ciekawostki i artykuły dotyczące Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej. Na twitterze (www.twitter.com/hispanico_pl) publikują linki do ciekawych artykułów i chętnie wchodzą w dialog ze zwykłymi użytkownikami lub innymi markami. Z kolei na snapchacie (user: hispanicopl) uczą hiszpańskiego przez tworzenie zdjęć i wideo różnych przedmiotów lub sytuacji i dodawanie do nich hiszpańskich określeń. Na snapchacie podobnie jak na twitterze chętnie wchodzą też w prywatny dialog, okazjonalnie relacjonują różne wydarzenia (np. festiwale hiszpańskie) i generalnie widać, że podchodzą do tego medium „bez spiny”, jak robi to wiele innych firmowych kanałów. Jakby tego było mało, całkiem zgrabnie łączą wszystkie 3 kanały, od czasu do czasu, promując je wzajemnie. Przykładowo – aby przyciągnąć więcej oglądających na snapchacie, organizują konkursy, które dostępne są tylko na tym kanale. Na pozostałych kanałach informują z kolei o tym, że żeby wziąć udział w konkursie, trzeba oglądać ich snapchatowy profil. Według mnie Hispanico to świetny przykład na to, że wcale nie trzeba być bardzo dużą i rozpoznawalną marką, żeby tworzyć wartościowe treści i przyciągać do siebie kolejnych fanów.

    • Uwielbiam sposób, w jaki na Facebooku komunikuje się Media Markt. Wpadłem na ich profil przypadkowo, gdy na jednej z grup o social mediach wyświetlił mi się obrazek ze zmywarką i napisem: „Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, kup zmywarkę”… Uwielbiam taki absurdalny humor, więc od razu dałem lajka marce.

      Okazało się, że dobrze zrobiłem, bo MM prowadzi swój fanpejdż świetnie! Nie ma tam ani jednego nachalnego postu typowo sprzedażowego, a posty produktowe są tak sprytnie ograne żartem lub sentymentalnym nawiązaniem do przeszłości, że- dam sobie rękę uciąć- zwykli klienci nie dostrzegają chęci sprzedaży czegokolwiek.

      Polecam zobaczyć, bo to naprawdę ciekawy case :)!

    • Świetny artykuł! Bardzo interesujący, pomocny i napisany w przystępny sposób. Sam snapchata nie używam, ale chyba rzeczywiście warto zapoznać się z tą apką :) Wgl cała stronka świetna, dużo dowiedziałem się z niej o seo i marketingu internetowym :)

    • Mateusz

      Gary Veynerchuck napisał genialną książkę. Obecnie stosuje się do jego rad z książki w Marketringu.

      Polecam.

    • elzbieta

      Bardzo fajne i zwięzłe informacje. Myślę ze najważniejsza jest szybka reakcja.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *