Facebook vs. Google, czy SEO w nowej wyszukiwarce Facebooka jest możliwe!?

O semantycznych wyszukiwarkach mówi się już od kilkunastu lat, w sieci istnieje ponad kilkanaście projektów tego typu – niestety ze względu na bardzo małą liczbę użytkowników i niewielkie indeksy, wyszukiwarki tego typu nie zyskały dużej popularności w ogólnodostępnej sieci.

Od teraz sytuacja w tym segmencie rynkowym może ulec zmianie za sprawą Facebooka i Open Graph. Dzięki nowemu protokołowi największy na świecie serwis społecznościowy, będzie mógł powiązać całą sieć, zawierającą różnego typu obiekty, które podlegać będą indeksacji.

Obiekty to nic innego jak kategorię tematyczne min. „aktywności, interesy, grupy, organizacje, ludzie, miejsca” – które rozchodzą się na wiele podtypów, do których będziemy zgłaszać naszą witrynę. Pozwoli to wyszukiwarce odpowiednio sklasyfikować naszą stronę i umieszczać ją w odpowiednich wynikach zapytań.

Dotychczas jednym z głównych czynników niepowodzeń popularności na większą skalę semantycznych wyszukiwarek, było bezskuteczne nakłonienie właścicieli witryn do umieszczania w nagłówkach stron odpowiednich obiektów – metatagów. Dla wszystkich niezorientowanych w temacie pragnę wyjaśnić, że w głównej mierze wyszukiwarki semantyczne a takową ma być Facebook ze swoim „Open Graph Search Engine” czerpią informację o stronie z pliku RDF umieszczonego w nagłówku, który stanowi meta opis zawartości dokumentów internetowych.

Jednak, ze względu na dużą popularność tej społecznościówki oraz promowaniu w wynikach wyszukiwania stron, na których został zamieszczony obiekt Open Graph, właściciele Facebooka nie będą mieli problemu z nakłonieniem webmasterów do stosowania swojego obiektu i wszystko wskazuje na to, że w końcu największy problem wyszukiwarek tego typu zostanie pokonany.

Zabiegi SEO w wyszukiwarce Facebooka są jak najbardziej możliwe i zasadniczo nie różnią się od tych Googlowskich, podczas optymalizacji i pozycjonowaniu swojej witryny nie zapomnij o takich czynnikach jak:

  • Słowa kluczowe w tytule, które jest jednym z najważniejszych czynników tak jak w SEO dla witryn internetowych w Google
  • Linki witryny, które podnoszą pozycję strony w SERP’ach w przypadku wyszukiwarki Facebooka to lajki – czyżby szykowała nam się teraz era handlowania kliknięciami w przycisk „like” zamiast linków?
  • Słowa kluczowe w obrębie strony info oraz wallu (kokpit)

Oraz kilka niezależnych czynników od nas:

  • Strona pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania, jeśli szukający jest naszym fanem lub któryś z jego znajomych
  • Element na naszym profilu został oznaczony buttonem „like” przez szukającego lub któregoś z jego znajomych

Po więcej szczegółowych informacji odsyłam do wczorajszego wpisu Marty Weintrauba na blogu AimClearb na temat czynników SEO w Facebooku dla stron, „fan pejdzy” oraz aplikacji:

http://www.aimclearblog.com/2010/06/24/facebook-seo-ranking-factors-2010-study-results/

W Facebookowej wyszukiwarce możemy znaleźć już kilka stron zewnętrznych, jedną z nich jest TripAdvisor.com. Serwis wyświetla się w wynikach wyszukiwarki „Fejsbukowej” wraz z linkiem prowadzącym do jego strony, mimo że w kodzie nie ma dobrze zawartych metatagów Open Graph.

Już niebawem, możemy być świadkami masowemu optymalizowaniu stron pod kątem Facebooka.

Jak donoszą redaktorzy All Facebook, podczas prezentacji Open Graph na konferencji f8 – nikt nie zdawał sobie sprawy jakie może mieć on znaczenie dla Google. Teraz wszystko stało się jasne, FB z bazą prawie pół miliarda użytkowników postanawia stworzyć semantyczną wyszukiwarkę.

Z takim zapleczem jakim dysponuje ten serwis, stworzenie semantycznej wyszukiwarki jest jak najbardziej możliwe. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest wykorzystanie Open Graphu w organicznych wynikach wyszukiwania. W dotychczasowych wyszukiwarkach na rynku dostępne są modułu semantyczne, niestety radzą one sobie tylko z prostymi zapytaniami typu „Gdzie jest Wrocław, Kto jest matką Britney Spears”, w przypadku bardziej złożonych zapytań – „jakie leki powinnam brać po chirurgicznej operacji oczu„ – niestety nie otrzymujemy bezpośredniej odpowiedzi, możliwe że w niedalekiej przyszłości FB temu zaradzi.

Wyszukiwarka Facebooka coraz bardziej jest postrzegana jako konkurencyjny produkt dla dostępnych już na rynku wyszukiwarek, warto również podkreślić, że podczas ostatniego raportu opublikowanego przez comscore.com w zestawieniu ilości składanych zapytań w miesiącach Styczeń/Luty tylko ta Facebookowa miała saldo dodatnie o ponad 10%. Z kolejnymi miesiącami wzrost procentowy Facebookowej wyszukiwarki powinien być jeszcze wyższy!

Obecnie sytuacja nie jest jeszcze na tyle niekorzystna dla Google i innych wyszukiwarek, ponieważ za znaczniki RDF’a wykorzystywane przez Open Graph dostępne są dla wszystkich w tym również wyszukiwarek, przez co ich roboty będą mogły pozyskać ustrukturyzowane, cenne dane.

Gorzej, jeśli Mark Zuckerberg postanowi zamknąć dostęp do tych cennych danych…

[Wykorzystane źródła podczas pisania tego artykułu: http://www.allfacebook.com/, http://www.aimclearblog.com/ & http://infopoint.pl/]

Michal Burzynski

Michał Burzyński aktywny jest w branży SEO / SEM od 2007 roku. Jego specjalnościami są: PPC, tworzenie ruchu organicznego, optymalizacja konwersji (CRO) oraz analityka internetowa.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Od jakiegoś czasu piszecie za często :D Nie mam czasu wszystkiego przeanalizować.

    • Pozycjonowanie w Facebooku jest jak dla mnie banalnie proste :)

      Wpiszcie słowo: "SEO" i będzie wiadomo, jaki Tomek to pisze :P

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *