Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
1

Facebook odpala swój serwis Q&A: FB Questions

Oczekiwany od dawna nowy serwis Facebooka, Facebook Questions w końcu startuje. Pozwala on użytkownikom Facebooka zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi produkowane przez 500-milionową społeczność serwisu.


Serwis wystartował przedwczoraj. Facebook opublikował właśnie krótką blogonotkę, najważniejsze wnioski z której to:

  • wszystkie pytania widoczne są dla całej społeczności, nie tylko dla znajomych,
  • użytkownik może otagować swoje pytanie, stosownie do tematyki, której dotyczy,
  • istnieje możliwość przeszukiwania pytań po temacie.

Czy możesz skorzystać z Facebook Questions już teraz? Serwis losowo wybiera niewielkie liczby użytkowników. Jeśli zostaniesz wybrany, dostaniesz powiadomienie, że możesz korzystać z serwisu. Facebook zapowiada, że będzie udostępniał serwis kolejnym grupom użytkowników.

Facebook Questions to tylko jeden z długiej listy wypuszczonych w ostatnim czasie serwisów typu Q&A:

W tym gronie Facebook wyróżnia się liczebnością swojej społeczności, a w dodatku jest to społeczność, która przywykła już do zadawania pytań w sieci społecznej. To daje potencjalnie sporą przewagę nad konkurencją.

Najwiekszym dotąd serwisem typu Q&A jest Yahoo! Answers, największym przynajmniej w sensie generowanego ruchu. Kiedy tylko pojawiają się jakieś zestawienia serwisów tego typu, Yahoo! Answers jest zawsze pierwsze.

Twitter, chociaż nie jest bezpośrednio serwisem Q&A, w rzeczywistości służy za medium dla licznych pytań i odpowiedzi (zobacz: How We Search With The Twitter “Help Engine) i z tego powodu inne serwisy, takie jak Quora i Replyz, chętnie spoglądają na jego użytkowników.

Ask.com właśnie przebudowuje się w kierunku lepszego wyeksponowania funkcji Q&A – w zeszłym tygodniu ukazała się betawersja nowej odsłony serwisu.

Co do Google, to ich obecność na tym rynku nie jest szczególnie dobrze widoczna. Firma jeszcze w 2006 roku zamknęła serwis Google Answers, dokładnie w czasie, gdy Yahoo zaczął przyciągać dużo uwagi i ruchu do siebie. Warto jednak pamiętać, że Google Anserws działało wg nieco innego modelu – odpowiedzi zapewniała tam nieliczna grupa opłacanych ludzi, a nie ochotnicy spośród społeczności.

W tym roku Google przejął serwis Q&A o nazwie Aardvark, który zbiera wiele pozytywnych opinii.

Microsoft z kolei zamknął swój serwis Q&A jeszcze w 2009 roku.

Ogólnie rzecz biorąc, branża serwisów Q&A warta jest baczniejszej uwagi, szczególnie ciekawe są środki, którymi mali i nowi gracze będą zabierać rynek większym graczom.

Z punktu widzenia szukających, takie serwisy mogą być niezwykle użyteczne, ale równie dobrze mogą okazać się wielkimi pożeraczami czasu. Wielokrotnie zdarzało mi się bowiem natknąć na odpowiedzi np. z ChaCha czy Yahoo Answers, które zawierały nieuargumentowane opinie, a czasem wręcz błędne (co do faktów) odpowiedzi.

Tymczasem kilka zrzutów ekranowych z Facebook Questions:

facebook-questions-more-499x469

facebook-questions-3-500x333

facebook-questions-4-500x212

[źródło: Facebook Questions Opens To Limited Public Release. Wszystkie pogrubienia od redakcji]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+



    • Nawadnianie

      Ten artykuł mi pomógł zrozumieć jak działa nawadnianie ogrodów. Sama istota filozoficzna jest taka sama.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *