Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
domena-exact-match-faworyzowana

Google faworyzuje domeny ściśle dopasowane do zapytania. Jak długo jeszcze?

Podczas niedawnego spotkania SEOmoz meetup odbywającego się w niesamowitym biurze Aviego Wilenskiego wielokrotnie pojawiał się nieśmiertelny dla każdego zajmującego się pozycjonowaniem temat skłonności Google (i Binga) do premiowania witryn, których adres domenowy zawiera słowa kluczowe.

Jak duży wpływ na wyniki ma obecność słów kluczowych w domenie? Spójrzcie na wykresy korelacji pokazane na tegorocznym SMX Advanced:

korelacja dopasowania domena+zapytanie z pozycją w SERP-ach

Ścisłe dopasowanie domeny i zapytania charakteryzuje się wysokim skorelowaniem z dobrymi pozycjami w SERP-ach. Żaden inny przebadany przez nas samodzielny czynnik „na stronie/na podstronie” nie zbliżył się nawet do niego. Trzeba jednak pamiętać, że korelacja nie dowodzi związków przyczynowo-skutkowych (a tylko współwystępowanie), możliwe jest zatem, że to jakieś inne czynniki wpływają na zaskakująco dobre pozycje domen zawierających słowa kluczowe. Spójrzmy na to zagadnienie nieco bardziej szczegółowo:

korelacja ścisłego dopasowania i pozycji rankingowej w zależności od TLD i wyszukiwarki

I co? W zasadzie wyniki nie są zaskoczeniem dla żadnego pozycjonera. Spośród wszystkich samodzielnych czynników SEO – linków, elementów na podstronie, URL-i, słów kluczowych, rankingu strony mierzonego narzędziami dla pozycjonerów, ścisłe dopasowanie domen .com do zapytania jest na drugim miejscu pod względem korelacji z pozycją w SERP-ach! Naprawdę potężne narzędzie.

Teraz spójrzmy na obecność domen ściśle dopasowanych ze słowami kluczowymi na pierwszych stronach SERP-ów (mniej interesujące przy badaniu co poprawia ranking, ale użyteczne dla naszych celów):

Obecność w SERP-ach domen dopasowanych ściśle do zapytania

Jak więc widać, odpowiednio 1/4 i 1/3 wszystkich SERP-ów zawiera w TOP10 domeny dopasowane ściśle do zapytania. Czy istnieją jakieś czynniki mocniej wpływające na obecność w TOP10?

obecność w SERP-ach domeny zawierającej wszystkie słowa kluczowe z zapytania

Nic dziwnego, że jeszcze mocniej na obecność w TOP10 wpływa domena zawierająca wszystkie słowa z zapytania (niekoniecznie w dopasowaniu ścisłym). Jak rozumieć oba wykresy? Jeśli założyć, że zapytanie brzmi „org chart”, to w pierwszym wykresie (dopasowanie ścisłe) zliczaliśmy wyłącznie wystąpienia domen typu orgchart.*. W drugim wykresie zliczaliśmy także domeny typu „myorgcharts.com”, „greatorgcharts.net” itd; takie właśnie domeny pojawiły się w TOP10 około połowy SERP-ów w obu wyszukiwarkach.

Tutaj pojawia się pytanie, czy Google zamierza podjąć jakieś działania przeciwko bardzo licznym ostatnio przeoptymalizowanym, spamerskim, manipulatorskim, beznadziejnym jakościowo witrynom używającym domen ze ścisłym dopasowaniem do zapytania.

Chris Winfield z agencji Blueglass uważa, że Google premiuje domeny ze ścisłym dopasowaniem do zapytania z uwagi na popularność zapytań o marki. Ponieważ pytający o „Alaska Airlines”, „MSN” czy „NY Times” najprawdopodobniej oczekują na pierwszym miejscu witryny danej marki, Google premiuje zbieżność zapytania z domeną. Wiele osób zgadza się z tą interpretacją (ze mną włącznie).

Wyłączenie tej właściwości algorytmu uważam za właściwie nie tylko jako szukający, ale także jako pozycjoner. Google zdecydowanie zbyt długo opiera ranking na dopasowaniu ścisłym, a jakość wyników zdecydowanie poprawiłaby się gdyby premiowanie słów kluczowych w domenie było robione inteligentniej. A co wy sądzicie na ten temat? Czy Google powinien zmienić tę część algorytmu? Sądzicie, że to zrobi?

[źródło: Are Exact Match Domains Too Powerful? Is Their Time Limited?]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+



    • Pytanie brzmi, czy ludzie sami nie wolą klikać na domeny w dopasowaniu ścisłym, co jasno wskazuje Google, że takie domeny powinny być premiowane.

    • Sebastian Jakubiec

      Faworyzuje marki, ale to przecież o to chodzi. Zazwyczaj jak ktoś wpisuje samo "apple" to ma na myśli domenę najbardziej zbliżoną do apple. Jak wpisuje "recenzje produktów apple" no to nawet nie zobaczy domeny tej firmy w pierwszej dziesiątce… Moim zdaniem zapytania proste, brandingowe i skupione wokół jednego słowa-nazwy – dobrze, że są faworyzowane domeny najbardziej zbliżone do zapytania.

      Gorzej jak taki problem się pojawiałby się przy złożonych zapytaniach, ale to nie tak częste.

      • Maciej_Janas

        To spójrz na wyniki dla przykładowego zapytania "szkolenia". Trwa tam festiwal domen typu "szkoleniaCOŚTAM.pl", co szkodzi zarówno właścicielom witryn, jak i internautom. Właścicielom witryn pod takimi domenami szkodzi, bo utrudnia użytkownikom odróżnienie ich od siebie, co z kolei utrudnia przywiązanie się do którejkolwiek. Właścicielom innych branżowych witryn utrudnia nawet znalezienie się w TOP10.

      • Oby jak najdłużej faworyzowało. Nikt nie każe używać domen mylących dla użytkownika takich jak pokazałeś na przykładzie "szkoleniaCOŚTAM.pl". Google faworyzuje ale bardzo nieznacznie – i dobrze. Jak w top10 będą same domeny trudne do zapamiętania i podobne do siebie "szkoleniaCOŚTAM.pl" to zamiast robić 11 podobną i łakomić się na bonus pochodzący z adresu lepiej zrobić prostą domenę COŚTAM.pl, włożyć kilka % więcej pracy i cieszyć się z 2x lepszej rozpoznawalności.

      • Sebastian Jakubiec

        Okey, jednak Google (przy tak dobrym dostępie do danych analitycznych) nie trudno wygenerować listę iluś tysięcy czy milionów MAREK. Nie chodzi mi o wyraz pospolity czy pospolity spleciony z marką. I te wyrażenia warto faworyzować, natomiast co do "szkolenia" – takie zapytanie obrazuje IMO szukającego, on sam nie wie czego szuka, wpisuje wyraz tak ogólny, że i wyniki takie będą.
        Do wyrazu "szkolenia" pasuje i mydło i powidło i samochody także.

        Miejmy nadzieję, że Google wybrnie z tego i z jednej strony wesprze zapytania typowo branżowe, a z drugiej uwolni nas od naciągactwa na 'trafioną domenę", czyli kreowanie domen tylko po to, by wiązać się z jakimś hasłem.

    • Ja jako osoba zajmująca się między innymi sprzedażą domen internetowych jestem zdecydowanie na tak dla faworyzowania frazy w nazwie domeny ;) Przecież logicznym jest, że pod domeną np. SzkoleniaCośtam.pl będzie znajdowała się treść o szkoleniach.

    • Kuba Pigóra

      Ja jestem jak najbardziej ZA. Przecież nikt normalny nie skojarzy domeny czajnikielektryczne.xx ze sprzedażą pieczywa. Oczywistym dla mnie jest, ze firma/organizacja/osoba, która zakłada serwis w danej dziedzinie, poszukuje domeny powiązanej z branżą. Myślę, że Google to rozumie.

    • Może faworyzuje, ale na frazy typu 'wypas owiec'. Przykładowa trudna fraza : kredyty i gdzie są te ściśle dopasowane domeny w wynikach ?

    • I co w tym złego, że te domeny dla wielu zapytań są wysoko? To jest tylko jeden z czynników to raz, po drugie nie sądzę, aby to było faworyzowanie – wywód z tego artykułu jest całkowicie nielogiczny. Tu nie chodzi o faworyzowanie ale raczej o samo linkowanie – wiele naprawdę mocnych stron nie linkuje po frazach tylko po nazwach domen. Jeżeli otrzymujemy link w postaci slowokluczowe.com dla Google jak i innych wyszukiwarek jest to po prostu jedno ze słów kluczowych. A czemu miałoby nie być? Bo ktoś nie potrafi wypozycjonować serwisu o nazwie bez słowa kluczowego w domenie? Jak dla mnie temat sztucznie rozdmuchany – jeżeli serwisy ze słowem kluczowym w nazwie domeny są wysoko to częstokroć są to serwisy o dobrej jakościowo treści. Jak serwis nie ma słowa kluczowego w nazwie domeny a ma dobrą treść, jest dobrze zoptymalizowane i tak będzie na topowympozycjach.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *