Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Czy twoi klienci widzą te same pozycje, co ty?

Jeśli rozliczasz się z klientami w modelu “za miejsce w SERP-ach”, pewnie zastanawiasz się, czy klienci zawsze widzą swój serwis na tym samym miejscu, za które ich fakturujesz. Wiadomo, że dla tego samego zapytania Google potrafi wyświetlać nieco inne SERP-y. Wyszukiwarka próbuje domyślić się, jakie wyniki mogą bardziej interesować internautę: domyśla się w oparciu o jego geolokalizację i historię zapytań, przypisaną nie tylko do konta, ale także – prawdopodobnie – do cookies i numeru IP. Jak duże są te różnice i co z nimi zrobić? Przetestujmy to.

Chcąc pogodzić dwie wartości: możliwie wierne zasymulowanie typowej kampanii SEO z jednej strony oraz możliwie przejrzystą prezentację wyników testu z drugiej, wybraliśmy 20 fraz kluczowych.

10 fraz pochodzi z czołówki listy generujących najwięcej wejść na SprawnyMarketing.pl:

marketing
marketing internetowy
google analytics
praca w google
mod rewrite
presell page
meta tagi
sprawny marketing
wywiad
promocja sprzedaży

Następne 10 fraz pochodzi z długiego ogona wejść:

czemu strona spadła w rankingu google
promocja sklepu internetowego
monitorowanie pozycji w google
adder dużo treści na stronie
pluginy do wordpress
click fraud jest to
polska lista gap
google page rank
kampania wyborcza baracka obamy
marketing internetowy praca dyplomowa

Sposób przeprowadzenia testu

Dane o pozycjach 20 powyższych fraz pobraliśmy na 6 różnych sposobów:

  • Zapytanie standardowe, logując się do konta Google i wchodząc na google.pl,
  • Zapytanie niezalogowanego użytkownika do google.pl, wyczyszczony cache przeglądarki,
  • Zapytanie z wyłączoną personalizacją wyników (przy pomocy parametru &pws=0),
  • Niezalogowane zapytanie z komputera w kafejce (wyczyszczony cache przeglądarki),
  • Pozycje w narzędziu, które każde zapytanie wysyłało na inny IP Google,
  • Pozycje z Narzędzi dla Webmasterów (opcja “ostatnie 7 dni”).

Podobny test przeprowadził niedawno seomoz.org. Dlaczego go powtarzamy? Po pierwsze, chcemy sprawdzić jak problem personalizacji wyników wygląda z perspektywy polskich użytkowników i google.pl. Po drugie, każde badanie – dla uzyskania wiarygodności – powinno zostać zreplikowane.

Jak zatem różniły się wyniki przy kolejnych metodach odpytywania google.pl w stosunku do metody referencyjnej, czyli zalogowanego zapytania na jednym z naszych biurowych komputerów?

.

referencyjne niezalogowane PWS=0 kafejka różne IP Google GWT

.

marketing 4 4 4 4 5 4

.

marketing internetowy 2 2 2 2 2 2

.

google analytics 16 16 16 16 11 7

.

praca w google 2 2 2 2 2 3

.

mod rewrite 1 1 1 1 3 1

.

presell page 2 2 2 2 2 2

.

meta tagi 2 2 2 2 2 2

.

sprawny marketing 1 1 1 1 1 1

.

wywiad 17 17 17 17 16 7

.

promocja sprzedaży 4 4 4 4 3 3

.

czemu strona spadła w rankingu google 16 15 16 15 11

.

promocja sklepu internetowego 1 1 1 1 1

.

monitorowanie pozycji w google 1 1 1 1 1

.

adder dużo treści na stronie 18 18 18 18 18

.

pluginy do wordpress 5 5 5 5 5

.

click fraud jest to 1 1 1 1 1

.

polska lista gap 1 1 1 1 1

.

google page rank 8 8 8 7 6

.

kampania wyborcza baracka obamy 1 1 1 1 1

.

marketing internetowy praca dyplomowa 1 1 1 1 1

 

Pozostawanie wylogowanym dało minimalną różnicę w pozycjach tylko dla jednego słowa. Użycie parametru depersonalizującego nie zmieniło wyników ani o jotę (na marginesie warto dodać, że użycie parametru zmieniało dla niektórych zapytań wyniki w zakresie reklam AdWords). Wyjście do kafejki zaowocowało minimalnymi różnicami w pozycjach dla 2 zapytań. Odpalenie skryptu, który każde zapytanie słał pod inny IP Google’a , zgodnie z przewidywaniami zwróciło wyniki znacznie się różniące od wyników referencyjnych. Na samym końcu wspomnę jeszcze o Narzędziach dla Webmasterów – nie podają one danych dla fraz z długiego ogona zapytań, więc wyniki nie są do końca miarodajne. Spośród “obsługiwanych” 10 słów, różnice w pozycji dotyczyły aż 4, w tym dla aż dwóch były to bardzo duże różnice, dziewięciu-dziesięciu miejsc.

 

Wnioski z przeprowadzonych badań?

  1. Generalnie wiemy, że Google z opóźnieniem wprowadza do google.pl wszelkie nowinki. Nie inaczej stało się z personalizowaniem wyników. Potwierdzają to minimalne różnice w pozycjach dla zalogowanych i niezalogowanych zapytań. Tym bardziej potwierdzają to zerowe różnice zaobserwowane z użyciem parametru &pws=0 – wszak nie można zdepersonalizować niespersonalizowanego.
  2. Niewielkie różnice przy zapytaniu z kafejki (tylko dla jednej frazy) wskazują tyle, że warto liczyć się z pewnymi różnicami w pozycjach. Trudno jednak ustalić konkretną przyczynę odnotowanej w naszym badaniu różnicy – zapytania referencyjne i kafejkowe wydawane były w odstępie kilku godzin, zapytania mogły też trafić do innych IP Google’a.
  3. Narzędzia dla Webmasterów są bardzo słabym narzędziem do monitorowania pozycji.
  4. Choć różnice w wynikach są w polskich warunkach wciąż nieduże, to trzeba się liczyć, że będą rosnąć. Żeby uniknąć konfliktów z klientami, warto pomyśleć o zmianie modelu rozliczeń – w kierunku rozliczania się za dostarczony z wyszukiwarek ruch/wykonane przez internautów akcje/wygenerowaną sprzedaż.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Cezary Glijer

      A sprobujcie kliknac kilka razy z jednego PC na wynik w SERP – pod koniec pierwszej 10. Zrobcie test dla zalogowanego z cache itd. Tak klienci widza swoje wyniki.

    • Maciej Janas

      Testowaliśmy na przykładzie Sprawnego, a klikamy w niego conajmniej równie często, co przeciętny klient w swój serwis. Metoda “referencyjna” miała właśnie symulować realną “kliencką” sytuację.

    • Cezary Glijer

      Pisalem o wynikach pod koniec pierwszej 10 ( w tabeli macie 1 szt). Jeszcze wyrazniej to widac w drugiej 10 SERP.
      Mam zupelnie inne doswiadczenia w tej kwestii.
      Konkluzja – jest zasadnicza roznica miedzy laboratorium a zyciem :)

    • Maciej Głuszek

      Dokładnie tak jak pisze Cezary. Mam to samo u siebie, i pewnie wszyscy mają.
      Będąc zalogowanym i klikając w wyniki pod koniec pierwszej 10, strony te wędrują z czasem w górę, nawet do miejsca pierwszego.
      W ten sposób należy testować, i w taki sposób użytkownicy widzą swoje pozycje.
      Chyba, że mówi się klientom, żeby przy okazji sprawdzania pozycji wylogowali się z konta Google i wyczyścili cache przeglądarki..

    • Rafał Wachnik

      Ciekawe, że ja miałem 2 różne wyniki dla najbardziej wartościowej dla klienta frazy, i to stosunkowo “niełatwej” ;).
      Różnica występowała po przelogowaniu się z jednego konta gmail, na inne.
      “Normalnie” fraza pokazuje się na 3. miejscu a po zalogowaniu się na jedno z kont jest na miejscu 1. . Już miałem chwytać za słuchawkę i dzwoniąc do klienta, wrzucić mu dobrego newsa, ale na szczęście się opanowałem… i sprawdziłem.
      Po wyzerowaniu cascha 3-cia pozycja, zerowanie, logowanie na jednego gmaila 1-sza, zerowanie, logowanie się do drugiego gmaila 3-cia. Jak to można wytłumaczyć, jak nie personalizację?? Wg. mnie po historii zapytań…, ale pewien nie jestem.
      PS. różne IP bo proxy

    • Dariusz Marszałkowski

      W końcu b. dobry artykuł :). Od dawna się przymierzałem do tego testu, bo rozbieżności w wynikach czasem są zbyt duże. Dawno temu skończyłem ze sprawdzaniem pozycji po zalogowaniu – nie ma to najmniejszego sensu.

    • Michał Herok

      “Potwierdzają to minimalne różnice w pozycjach dla zalogowanych i niezalogowanych zapytań.”

      Akurat z tym podpunktem nie mogę się zgodzić. Z własnych obserwacji wiem, że w niektórych przypadkach różnice potrafią być bardzo duże.

    • Maciej Janas

      Celem artykułu była replikacja (http://www.dobrebadania.pl/slownik-badawczy.html?b=baza&szczegolowo=542) badań przeprowadzonych przez Dr. Pete’a na SEOmozie. Czyli – bierzemy jego metodologię i sprawdzamy, czy wyjdzie nam to samo. Po doliczeniu Waszych uwag, całość prezentuje już w miarę kompletną wiedzę dla czytelników. Tak, czy inaczej, potwierdzają się wnioski: pozycje w SERP-ach, z najróżniejszych powodów, będą różnić się się coraz mocniej i trzeba myśleć o dostosowaniu się do tej sytuacji.

    • chaos1024k

      A jak się ma korzystanie z google’a poprzez np. Onet.pl. Mam wrażenie, że korzystając ze swojej lokalizacji z google.pl otrzymuje wyniki personalizowane natomiast poprzez Onet.pl już nie?

    • Grzegorz

      W jakim narzędziu można zobaczyć podgląd niespersonalizowanych pod moim kontem wyniki wyszukiwania? O ile pamiętam było coś takiego w narzędziach dla webmasterów…

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *