Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

7 kroków_budowanie_marki_na_Instagramie

7 kroków – budowanie marki na Instagramie

Kiedy rozpoczęłam swoją przygodę z Instagramem, nie wiedziałam zbyt wiele o tym portalu. Słyszałam, że sprawdza się on w przypadku marek, ale nie byłam przekonana do tego, że Instagram pasowałby do branży technologicznej (jak nasza), w której trudno o ładne zdjęcia. Colibri IO (startup technologiczny, który uwielbia tworzyć narzędzia marketingowe, np. River) nie ma wiele do pokazania. Co możemy zaoferować, nie licząc zrzutów ekranu?

Zanim przejdę jednak do tego, czego się nauczyłam, zacznę od powodów, dla których warto prowadzić konto na Instagramie.

 

Dlaczego marki kochają Instagram i Wy też powinniście

1. Łatwiej osiągnąć zasięg organiczny.

Na Instagramie możecie osiągnąć 100% ruchu organicznego, na Facebooku tylko 3%

2. Szybciej można podnieść widoczność marki.

Od 2012 każdego dnia Instagram odwiedza więcej osób niż Twittera. Pisze o tym Mashable w tym artykule.

3. Daje więcej przyjemności.

Konsumenci mediów społecznościowych kochają grafiki, są oni 40% bardziej skłonni wchodzić z markami w interakcję, jeśli udostępniają one grafiki. Więcej na ten temat pisze Social Media Today.

 

7 kroków – Jak zbudować markę na Instagramie?

  1. Prześledź profile konkurencji – pomoże to w znalezieniu własnego sposobu na komunikowanie się z fanami.
  2. Stwórz listę kluczowych hasztagów – to najlepszy sposób na dotarcie do grupy docelowej.
  3. Zaplanuj i przygotuj treści – na początku jest to najgorsza część, ale obiecuję, że z czasem będzie lepiej.
  4. Stwórz harmonogram publikacji – ułatwi to pracę, na pewno masz też inne rzeczy do zrobienia niż siedzenie na Instagramie.
  5. Szukaj potencjalnych klientów – Instagram to oczywiście świetna zabawa, ale celem jest dotarcie do potencjalnych klientów.
  6. Bądź aktywny– interakcja, interakcja, interakcja!
  7. Umieść skrócony link do strony w informacji o profilu – kliknięcia w link nie są domyślnie zliczane, więc najlepiej, jeśli skorzystasz z ly lub podobnego serwisu, który pozwoli na monitorowanie generowanego ruchu.

Jak zapewne wiesz, z Instagrama codziennie korzystają miliony osób. W tym Wasi klienci. Jeśli chcesz, aby marka miała bardziej ludzkie oblicze, była prawdziwsza i bliższa Waszym klientom, powinieneś prowadzić konto na Instagramie.

Poniżej znajdziesz bardziej szczegółowe porady i triki, które wzmocnią budowanie marki na Instagramie:

 

#1 Prześledź profile konkurencji

Musisz stworzyć własną strategię komunikacji. Sprawdź, co robi konkurencja i postaraj się znaleźć sposób na wyróżnienie swojej marki.

Jak znaleźć konkurencję na Instagramie?

Wpisz w wyszukiwarkę Google „nazwę konkurencji Instagram”, np. „GetRiver Instagram”. Otrzymasz linki do profili w mediach społecznościowych.

Rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę:

  1. Jakie treści udostępnia konkurencja – znajdź pomysł na siebie.
  2. Jak często publikuje – będziecie wiedzieć, jak często publikować, żeby być lepszym.
  3. Ile osób obserwuje ich profil, ile profili oni obserwują – dowiesz się, czy jest to dla nich ważny kanał komunikacji.

Ile kont powinno się przeanalizować?

Zależy od tego, jak szybko potrafisz znaleźć swój sposób komunikacji, który jest lepszy od konkurencji. Czasem jest to tylko kilka profili, czasem więcej. Pamiętaj, z czasem znajdziesz więcej konkurencyjnych profili, więc strategia także ulegnie zmianie.

Nawet jeśli nie jesteś dziś ekspertem, takie rozeznanie jest najprostszym sposobem na zrozumienie, jak najlepiej komunikować się z grupą docelową.

 

#2 Znajdź kluczowe hasztagi

Dzięki hasztagom ludzie znajdą Twoje posty. Bez nich istnieje tylko mała szansa, że ktoś zauważy nowe konto na Instagramie.

Instagram pozwala na dodanie 30 hasztagów do każdego postu. Pozwala to na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, ale powinieneś skupiać się na hasztagach, które trafią do potencjalnych klientów. Hasztagi muszą opisywać post, pamiętaj o tym – jest to oczywiste, ale ludzie czasami zapominają.

Pamiętaj: 

Jak znaleźć najlepsze hasztagi?

  • wpisz hasztag w aplikacji Instagram na telefonie – zobaczysz, ile postów się pod nim ukrywa i kto je publikuje – może odkryjesz konkurencyjne profile, o których nie wiedziałeś, autorytety z branży, potencjalnych klientów.
  • użyj narzędzia na stronie do analizy hasztagów, takiego jak River, które jest bardzo proste i analizuje posty z hasztagami, przedstawiając wyniki w formie czytelnych kolumn.

01 how-to-find-hashtags-on-instagram-with-river

Na czym skupić się, szukając hasztagów?

  •  ile jest postów
  • jakie interakcje generują
  • kto jest aktywny, czy są tam potencjalni klienci?

Dwa rodzaje hasztagów

  • hasztagi dla biznesu, na przykład #zakupyonline, #socialmedia #agencja, #promocja
  • hasztagi opisujące post, zawsze pasujące do tego, co znajduje się w grafice lub filmie

Porada: Możesz sprawdzić także najpopularniejsze hasztagi, używając TagsForLikes.com

 

#3 Przygotuj odpowiednie treści, używając odpowiednich narzędzi

Nadal pamiętam swój pierwszy post i pierwsze hasztagi, których użyłam. Naprawdę powątpiewałam w wynik, chociaż zrobiłam wszystko, co w mojej mocy, aby post wyglądał dobrze. Na szczęście okazało się, że nie było takiej potrzeby, gdyż pojawiły się pierwsze polubienia, komentarze i ruch. Kolejnym zmartwieniem był brak pomysłu na kolejny post i spędziłam mnóstwo czasu, rozmyślając o tym.

Początki nigdy nie są łatwe, jednak jak tylko nabrałam więcej wprawy, to zadanie było jednym z moich ulubionych.

 

Kilka narzędzi, które pomogły mi w tworzeniu treści:

CANVA.COM

Canva to cudowne narzędzie, posiadające duży zasób zdjęć, czcionek, gadżetów, które sprawią, że treści stają się bardziej interesujące. Canva dysponuje wieloma gotowymi szablonami do wykorzystania na Instagramie.

02 canva

INSTAQUOTE

InstaQuote to bezpłatna aplikacja na telefon, która zamieni nudne teksty w fantastyczne grafiki. W wersji bezpłatnej znajdziesz tła i wiele czcionek do stworzenia pierwszej grafiki. Na początku dużo z niej korzystałam.

03 instaquote

VIDEOHANCE

Jeśli chcesz publikować filmy, ta aplikacja na telefon jest odpowiednia. Nigdy więcej nudnych filmów! Możesz je edytować w czasie rzeczywistym lub po zakończeniu nagrywania. Filmy muszą trwać do 30 sekund.

04 videohance

OVER

Kolejna aplikacja na telefon, która sprawi, że zdjęcia będą wyglądać lepiej.

05 over

RECITE

Recite to świetna aplikacja na komputer, którą pokochasz, jeśli chcesz publikować cytaty. Wystarczy, że wpiszesz tekst, i Recite przygotuje długą listę gotowych do użycia grafik.

06 recite

 

#4 Stwórz harmonogram publikacji.

Kiedy zaczęłam swoją przygodę z Instagramem, byłam przekonana, że nie potrzebuję takiego harmonogramu, ponieważ nie ma tyle treści do udostępniania. Zatem na początku River publikował tylko 1 post dziennie. Nigdy nie miałam więcej czasu, aby przygotować kolejny post, a każdy udostępniałam o różnych godzinach, wszystko było przygotowywane na ostatnią chwilę. Z harmonogramem łatwiej jest wszystko zorganizować.

Kiedy jest najlepszy czas na publikację na Instagramie?

To moja ulubiona infografika na ten temat przygotowana przez QuickSprout:

Źródło: <a href="http://quicksprout.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/01/BestTime_Infographic.jpg">QuickSprout</a>

Źródło: QuickSprout

Ogółem, są 2 najlepsze przedziały czasowe, w których warto publikować na Instagramie:

  • w czasie pory obiadowej
  • po południu

Pamiętaj:

 Jeśli więc zaczynasz, wystarczy, jeśli będziesz to robić raz dziennie.

 

Jak stworzyć harmonogram publikacji?

Warto wybrać jeden dzień w tygodniu, kiedy nie masz tylu zadań, jak w inne dni i przygotować treści na posty na cały tydzień lub dwa.

Dwa sposoby publikacji na Instagramie

07 latergram

  1. Publikuj, używając aplikacji Instagram i stwórz kalendarz publikacji w Excelu – opcja darmowa, ale czy wygodna? Niestety dotychczas Instagram nie umożliwia postowania w inny sposób niż poprzez aplikację na telefonie. Jest to aplikacja mobilna stworzona do publikowania treści w czasie rzeczywistym. Nie zapominaj o tym. Jeśli coś niesamowitego dzieje się w firmie, po prostu zrób zdjęcie lub nakręć film i umieść na Instagramie.
  1. Użyj aplikacji do postowania – jak pisałam, Instagram oficjalnie nie pozwala na publikacje poprzez API, ale jest kilka aplikacji, które to umożliwiają. Jak to działa? Używają one albo zaprogramowanego zwrotnie Instagram API, bez oficjalnej zgody, przez co może być ona zbanowana w każdej chwili, albo mobilnych webhooks pomiędzy aplikacją mobilną a aplikacją Instagram. W pierwszym przypadku należy wpisać login i hasło do konta na Instagramie (mnie się to nie podoba). W drugim przypadku aplikacja mobilna publikuje posty wcześniej przygotowane. Wolę opcję drugą, więc wybrałam Latergram. Wersja bezpłatna pozwala na umieszczanie 30 postów w miesiącu, co sprawdza się idealnie w przypadku początkujących osób. Latergram ma także wersję na komputer, możesz, więc przygotować grafiki na komputerze i użyć przygotowanych hasztagów. Czas publikacji bardzo łatwo można zmienić przesuwając pola w kalendarzu.

 

#5 Szukaj potencjalnych klientów

Podsumujmy, co już wiemy. Wiemy, kto jest naszą konkurencją, wiemy, jakich hasztagów używać i mamy już gotowe treści na start. Czego jeszcze potrzebujemy? Najważniejszej rzeczy: więcej fanów – naszych klientów.

Dwa najlepsze miejsca, gdzie możemy znaleźć potencjalnych klientów

  • Obserwując i wchodząc w interakcję z ludźmi, którzy używają hasztagów powiązanych z naszą branżą
  • Obserwując i wchodząc w interakcję z ludźmi, którzy obserwują konkurencję

Trzy sposoby na powiększenie bazy obserwujących nasz profil

  1. Wpisz odpowiednie hasztagi oraz nazwy użytkownika na Instagramie i śledź najlepsze profile
  2. Używaj River i wybieraj osoby warte obserwowania. Szybko, prosto i bezpłatnie.
  3. Zaloguj się na Instagramie z poziomu przeglądarki i śledź każdego, kto zareagował na Twój post (polubił, skomentował, zaczął obserwować). Możesz także obserwować osoby, które odpowiedziały na posty Waszych fanów (istnieje duże prawdopodobieństwo, że są to potencjalnymi klientami)

Pamiętaj: Średnio 15% osób odpłaci się obserwowaniem profilu Twojej marki. Wiele osób zacznie go jednak śledzić z czystej ciekawości, a wtedy samo obserwowanie ich profili nie jest wystarczające. Jeśli nie będziesz aktywny, zdobyci fani przestaną śledzić Twój profil.

Ile osób powinno się zacząć obserwować każdego dnia?

Głównym zadaniem powinno być obserwowanie i wchodzenie w interakcję z tyloma osobami, ile to tylko możliwe. Jeśli chcesz, aby prowadzony profil spełniał swoją funkcję (np. generował ruch z konwersji z Instagrama), powinieneś zacząć śledzić 50 kont każdego dnia.

Co z osobami, które w zamian nie zaczną mnie obserwować?

  • nie przejmuj się nimi i spróbuj przyciągnąć w inny sposób
  • daj im trochę czasu i spróbuj ponownie za kilka tygodni

Przeprowadzaj konkursy na Instagramie

08 create-contests-on-instagram

Jeśli Wasz budżet marketingowy pozwala na zorganizowanie konkursu fotograficznego lub wideo, wyróżniając w ten sposób markę, skutkuje to lepszym wypozycjonowaniem się na Instagramie, wspiera wprowadzenie na rynek nowego produktu i pozwala na dobre wykorzystanie różnych świąt (Dzień Matki, Boże Narodzenie, Walentynki). Jednym z najlepszych narzędzi, które może Wam w tym pomóc jest Iconosquare.

 

#6 Interakcja, interakcja, interakcja

09 river-api

Jest to najważniejsza „instagramowa” porada marketingowa! Nie ma znaczenia, ile osób obserwuje profil. Jeśli nikt nie odpowiada na posty, to tak jakby fani w ogóle nie istnieli. Dlatego tak ważne jest używanie odpowiednich hasztagów. Jakiś czas temu Instagram usunął setki fałszywych kont, ale nadal jest ich wiele. Nadal możesz kupić ogromną ilość fanów (podobno prawdziwych osób). Nie polecam jednak, strata pieniędzy. Poza tym budowanie społeczności fanów na Instagramie jest łatwiejsze niż na jakiejkolwiek innej platformie społecznościowej. Cztery miesiące temu konto River nie istniało, a dziś ma ponad 2000 prawdziwych, angażujących się fanów na Instagramie i 100 polubień pod postem. Nawet przy takiej małej liczbie fanów Instagram generuje ruch i konwersje (rejestracje).

Jak wchodzić w interakcje na Instagramie?

Instagram pozwala wam na różnorakie interakcje: lubienie postów, obserwowanie osób, które zaczęły nas obserwować, wysyłanie wiadomości, komentowanie zdjęć/filmów.

Polubienie postów na Instagramie przy użyciu River

Naszym celem jest, aby potencjalni klienci nas zauważyli. Jedną z najlepszych opcji jest polubienie zdjęć naszych potencjalnych klientów – nawet wtedy, jeśli nie obserwujemy się nawzajem. Jeśli będziemy często to robić, zauważą, że istniejemy i zaczną obserwować nasz profil.

Ile zdjęć powinno się polubić każdego dnia?

Podobnie jak w przypadku obserwowania profili – tak dużo jak to możliwe, ludzie zajrzą na Wasze konto i zaczną wchodzić w interakcje. Jednak minimum to 50 polubień dziennie.

Jak to zrobić? Technicznie są trzy opcje:

  1. Poprzez aplikację mobilną Instagram– poszukaj hasztagów i klikaj w serduszka pod zdjęciami
  2. Z poziomu przeglądarki – zaloguj się na swoje konto na Instagramie w przeglądarce i polub zdjęcia osób, które polubiły lub skomentowały Twoje posty.
  3. Użyj przeznaczonej do tego aplikacji – używając River możesz polubić zdjęcia klientów o wiele szybciej.

Zacznij obserwować profile na Instagramie, korzystając z pomocy narzędzi

Jest kilka pomocnych narzędzi jak, Crowdfire, które pomogą w tym zadaniu. Z Crowdfire rozpoczynanie i przestawanie śledzenia użytkowników jest bardzo proste. Jednak tego typu aplikacje mają nałożony limit na liczbę czynności wykonywanych na godzinę. Możesz wykonać 1-100/150 takich akcji przez godzinę.

Wyślij przez Instagram bezpośrednią wiadomość

10 instagram-using-direct-messages

Ta opcja dostępna jest od jakiegoś czasu. Macie możliwość wysłania bezpośredniej wiadomości do jednej lub wielu (maks. 15) użytkowników. Wadą jest, że nie znalazłam jeszcze narzędzia, które pozwala na wysyłanie wiadomości z poziomu komputera. Jeśli znacie takie, wpiszcie w komentarzach pod artykułem. Z przyjemnością przetestuję.

Rada: Odbiorcy wiadomości nie muszą być waszymi fanami. 

Do czego możesz używać wiadomości:

  • Możesz przesyłać spersonalizowane oferty
  • Komunikować się z autorytetami z branży lub potencjalnymi klientami
  • Informować o swoim istnieniu ;)

Komentuj na Instagramie, używając emotoikonów

11 use-emojis-on-instagram

Komentarze na Instagramie są bardzo proste, np.: „super, niesamowite, piękne” itd. Jest świetny artykuł napisany przez  Anthony Thompson na temat używania emotoikonów na Instagramie. Od kiedy zaczęłam stosować się do jego rad, widzę, że obserwujący stali się bardziej aktywni. Wygląda na to, że użytkownicy Instagrama lubią tę formę komunikacji.

Kilka opcji Instagrama wymagających komentarza:

  • Aplikacja mobilna Instagram – aby skomentować post, musisz kliknąć w chmurkę pod zdjęciem. Pamiętaj, że możesz skomentować zdjęcie użytkownika, którego nie obserwujesz i który Was nie obserwuje. Nie zapomnij o u użyciu emotoikonów!
  • W przeglądarce internetowej – wystarczy, że zalogujesz się na Instagram, aby móc komentować. Jeśli chcesz użyć emotoikonów, skorzystaj z tej wtyczki do przeglądarki Chrome.
  • Użyj aplikacji pozwalającej na umieszczanie komentarzy – nie każda aplikacja, która pomaga w zarządzaniu Instagramem, ma opcję komentowania. Od kwietnia 2015 każda nowa aplikacja musi najpierw zostać najpierw zaakceptowana przez Instagram.

 

#7 Umieść link do strony w informacji o profilu

12 measure-traffic-from-instagram-with-colibri-1024x352

Prawdopodobnie najczęściej zapominana kwestia, która właściwie jest jedną z najważniejszych. Utwórz skrócony link do strony na profil na Instagramie. Jeśli tego nie zrobisz, każda wizyta będzie liczona jako wejście bezpośrednie i nie będziesz wiedzieć, które z wejść pochodzi z Instagrama. Jednym z najprostszych sposobów jest użycie do tego bit.ly, a potem mierzenie ruchu, używając np. Colibri IO.

Dokąd przekierować link umieszczony w profilu?

  • Jeśli sprzedajesz produkty i masz ofertę specjalną lub zestaw promocyjny, podlinkuj do tej oferty. Pamiętaj, aby poinformować też o tym swoich fanów, kiedy wstawiasz nowe zdjęcie.
  • Jeśli chcesz, aby wasi fani przeczytali najnowszy artykuł, zmień link w profilu na przekierowujący właśnie do niego, aby zachęcić ich do czytania.
  • Jeśli planujesz wydarzenie lub przeprowadzasz konkurs, zmień link w profilu.

Pamiętaj: Link w profilu możesz zmieniać tyle razy, ile chcesz.

 

Podsumowując, aby zbudować markę na Instagramie, podążaj tymi krokami, a zyskasz więcej zadowolonych klientów:

  1. Obserwuj konkurencję – nawet jeśli na Instagramie nie robi ona nic, miesiąc później może skraść Twoich fanów.
  2. Stosuj hasztagi– przetestuj je, sprawdź, znajdź nowe, każda publikacja powinna je mieć.
  3. Przygotuj treści z wyprzedzeniem – czasem warto przemyśleć opis zdjęcia. Bardziej interesujący post – więcej powodów do pozostawienia komentarza.
  4. Publikuj o tych samych porach– Wasi fani będą wiedzieć, kiedy spodziewać się nowych postów.
  5. Nieprzerwanie szukaj nowych klientów– sprawdź fanów konkurencji, wstrzel się w najlepiej pasujące hasztagi
  6. Interakcja!– Komentuj, polub, obserwuj – dokładnie w tej kolejności. Udowodniono, że przynosi to najlepszy efekt.
  7. Umieść link do strony w informacji o profilu – i zacznij mierzyć ruch na Instagramie.

7-krokow-budowanie-marki-na-instagramie

Nas również znajdziesz na Instagramie!

Źródło: Getriver.com

Tłumaczenie: Monika Pachciarz

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Asia Żukowska

Ekspertka ds. marketingu internetowego z ponad 11 letnim doświadczeniem z zakresu strategii i komunikacji z marką. Chef Experience Officer w Colibri IO oraz współzałożycielka River Instagram Web App.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Kamil Naja

      Jaki jest najlepszy rozmiar zdjęć na tym portalu?

    • Patrycja

      Dzięki za garść wartościowej wiedzy! Już dawno nie czytałam artykułu tak napakowanego wartościowymi wskazówkami. Samo mięsko :)
      Założyłam konto na Insta, żeby lepiej wypozycjonować moją markę i – mimo że nie mam jeszcze ogromnej liczby fanów – widzę, że świadomość marki wzrasta. I to nie tylko w Polsce, ale i za granicą :) A to wszystko za sprawą hashtagów, które przyciągają fanów i potencjalnych klientów. O sile Instagrama przekonałam się, kiedy zaczęli mnie obserwować fotografowie, blogerzy, inne marki, konkurencja, a także… dziennikarze z Kanady ;)

    • Piotr Kostecki

      Spoko opis. Niestety Instagram należy do tego Pana od Facebook’a i już ten Pan po rozhulaniu aplikacji już zaczął ucinać zasięg a niedługo wprowadzi opłaty. Ale tak, jest tu nadal duża moc promocji marki.

    • Ze swojej strony proponuje Automat, który z naszego konta sam rozdaje lajki, komentarze i obserwacje innym profilom tak jakbyśmy to sami robili, a to skutkuje odwzajemnianiem się i nasz profil może zyskać nawet 100 realnych fallowersów dziennie. Mówię o tym systemie: https://goo.gl/5fAolA

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *