Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Okruchy chleba także w AdWords!

Zielony wiersz reklamy AdWords zawierający dotąd adres URL docelowej podstrony będzie mógł przybrać nową postać dla wybranych reklam. Zamiast pełnego URL-a, reklamy będą mogły zawierać tzw. okruszki chleba (breadcrumbs), dokładnie analogicznie, jak to od dawna dzieje się dla wyników organicznych. Breadcrumbsy pokazują miejsce podstrony docelowej w strukturze całej witryny, a więc kolejne poziomy nadrzędnych kategorii, do których należy (np. dla zapytania „soczewki astygmatyzm” możemy otrzymać reklamę, która zamiast URL-a będzie miała „www.SoczewkiKontaktowe -> Miesięczne -> Astygmatyzm”).

Google nie wydał dotąd żadnego komunikatu w tej sprawie, ale brytyjska agencja Periscopix wypatrzyła zwiastujące zmianę modyfikacje w systemie pomocy AdWords. Co ważne, modyfikacje dotyczą także polskiej wersji językowej pomocy, temat jest więc wart pewnego zainteresowania (chociaż skądinąd wiemy, że istnienie polskojęzycznego opisu jakiejś funkcji nie musi w przypadku Google automatycznie oznaczać jej dostępności dla reklamodawców; vide: Google Merchant Center). Opis jest zresztą niezbyt czytelny:

Możesz czasami zauważyć, że wyświetlany URL Twojej reklamy tekstowej zawiera zestaw linków pokazujących lokalizację stron w Twojej witrynie. Nazywamy je menu nawigacyjnym, a ich zadaniem jest pomoc użytkownikom w łatwym poruszaniu się po odpowiednich sekcjach Twojej witryny.

W przypadku niektórych reklamodawców automatycznie dodajemy menu nawigacyjne do reklam na górze lub na dole wyników wyszukiwania Google, zwiększając ich trafność dla klientów. Mogą oni klikać linki w menu nawigacyjnym, by szybko przejść do stron lub sekcji w Twojej witrynie, które wydają im się trafne.

Nieco mglisty opis „zestawu linków” aka „menu nawigacyjnego” można dość łatwo zrozumieć jako opis breadcrumbsów. Słowo to pojawia się wprost dopiero w anglojęzycznej wersji tej samej podstrony pomocy:

You might see that the Display URL of your text ad includes a set of links that show the locations of pages on your website. We call these links breadcrumbs – inspired by the trail of breadcrumbs Hansel left through the woods to find his way back home in the Grimm’s fairy tale „Hansel and Gretel.” These breadcrumb links help customers easily navigate to relevant sections of your website.

For some advertisers, we’ll automatically add breadcrumbs to ads that appear at the top or bottom of Google search results, helping to make your ads more relevant to customers. Customers can click an individual breadcrumb link to quickly navigate to the page or section of your website that they find relevant.

(Pogrubienia w obu cytatach od Redakcji)

Reklama zawierająca okruszki wyglądałaby tak:

adwords_breadcrumbs_example_en

Warto zauważyć, że okruszki mają charakter „aktywny”, tj. pozwalają się przenieść nie tylko do strony docelowej, ale także to stron kategorii nadrzędnych. Kliknięcia we wszystkie linki w danej reklamie kosztują reklamodawców tyle samo.

Co reklamodawca powinien zrobić, by jego reklamy były wyposażone w breadcrumbsy? Podstrona docelowa powinna być opisana odpowiednimi mikroformatami obsługującymi breadcrumbsy. Nie daje to jednak gwarancji wyświetlenia okruszków, które będą wyświetlane tylko „dla niektórych reklamodawców”.

Z niepotwierdzonych informacji agencji Periscopix, której eksperci jako pierwsi zauważyli nowe zjawisko wynika, że innym wymogiem, który trzeba spełnić – tym razem na poziomie reklamy – jest ustawienie wyświetlanego URL-a w postaci samej domeny, bez katalogów. Jeśli wyświetlany URL będzie zawierał katalogi, breadcrumbsy nie będą wyświetlane. Agencja dowiedziała się także, że okruszki będą wyświetlane tylko w wynikach desktopowych (czyli nie w mobilnych).

Google zapewni reklamodawcom możliwość standardowego śledzenia skuteczności breadcrumbsów – za pomocą funkcji „Podziel” -> „Typ kliknięcia”.

***

Zaawansowane funkcje systemu AdWords omawiamy w praktycznych radach w dziale AdWords zamkniętego Forum.MaxROY.com i podczas ścieżki „PPC & Affiliate” na majowej konferencji SearchMarketingDay.com – zarejestruj się!

————————-
Grafika w nagłówku autorstwa użytkownika artur84 z freedigitalphotos.net
sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Waldemar

      Ciekawa inicjatywa. Widać Google caly czas dąży do przodu i nawet tak wielka wtopa z ostatnią aktualizacja im nie przeszkadza aby iść do przodu!

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *