James Behr

Kreatywne kampanie reklamowe z ostatnich miesięcy

Skoro czytasz ten artykuł, to znaczy, że właśnie masz chwilę dla siebie i dobrze byłoby ją wykorzystać na pobudzenie kreatywności. Przyjrzyjmy się zatem wspólnie pięciu kreacjom i poznajmy kreatywne kampanie reklamowe, które wykorzystały rozmaite kanały komunikacji. Każda dotyczy zupełnie innego rodzaju promocji, ale łączy je jedno: kreatywność autorów!

Facebook właśnie przypomniał mi post dodany na mojej tablicy dokładnie dwa lata temu. To zdjęcie okładki magazynu sprawny.marketing, z której spogląda Mark Zuckerberg. Okładki numeru, od którego rozpocząłem serię artykułów z zestawieniami, w których opisuję kreatywne kampanie reklamowe. Byłem wówczas podekscytowany możliwością tworzenia własnej rubryki w najpopularniejszym marketingowym magazynie, który trzymasz teraz w dłoni.

Przez te dwa lata udało mi się przedstawić kilkadziesiąt niestandardowych kampanii, które mają Cię zainspirować i pokazać, że branża wciąż zaskakuje kreatywnością i elastycznością. W tym czasie otrzymywałem od wielu czytelników miłe wiadomości, mimo że to nie ja jestem autorem opisywanych kampanii.

Za każdym razem podczas przygotowań tego zestawienia przeprowadzam bardzo obszerny research, a na koniec przeglądam poprzednie numery i przypominam sobie kampanie, które w nich opisałem. Nieustannie towarzyszy mi lekki stres i myśli krążące wokół tego, czy tym razem znajdę kolejne ciekawe przykłady, które dorównają poprzednim. Na szczęście kreatywność marketerów jest studnią bez dna!

1 „Adults welcome”

Na początek proponuję podróż w czasie razem z legendarną marką LEGO®. Już sama nazwa wywołuje pewnie w Twojej głowie wspomnienia z dzieciństwa i czasy, w których nie sięgaliśmy po smartfona co pięć sekund, a internet nie był standardem. Wróćmy na chwilę do tamtych chwil.

Jeszcze niespełna 20 lat temu, kiedy chciałem sprawdzić wyniki rodzimej Ekstraklasy i ustalić, jak w aktualnej kolejce radzi sobie ukochany Lech Poznań, to nie sięgałem do kieszeni po telefon. Chwytałem pilota, włączałem telewizor i… sprawdzałem w Telegazecie. Też tak miałeś? 😊

Nie wszyscy czytający ten magazyn pamiętają tak odległe czasy, a już na pewno nie wszyscy potrafili wtedy czytać. Z tego faktu w swojej kampanii skorzystała wspomniana marka LEGO®. Reklamując zestawy klocków Lego dla dorosłych, marketerzy postanowili skorzystać z czołowego źródła wiedzy w latach 90., czyli z Telegazety. Fakt, że marka kojarzona głównie z produktami dla dzieci ma w swojej ofercie także klocki przeznaczone dla dorosłych, może Cię dziwić. Jednak spójrzmy prawdzie w oczy i przyznajmy, że dorośli też czerpią ogromną frajdę z tego typu zabawy.

Kampania reklamowa „Adults welcome” została zaplanowana na cały październik. Zestawy mają być idealnym sposobem na zrelaksowanie się i zdystansowanie się od wszystkich spraw pędzącego świata. Dodatkowo zamysłem jest pobudzenie dziecięcej kreatywności, która w wielu dorosłych została uśpiona. Reklama Lego była do obejrzenia na stronie 100/04 Telegazety.

reklama lego
Reklama Lego w Telegazecie – klocki Lego dla dorosłych

2 „Światowa lista rzeczy do zrobienia”

W 2015 r. 193 państwa członkowskie ONZ Rezolucją Zgromadzenia Ogólnego przyjęły Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030. Pamiętasz o tym? Tak myślałem. 😉 Zatem na pewno przyda Ci się małe przypomnienie.

Na co dzień korzystasz pewnie z wielu aplikacji, budzików i notatników w smartfonie. Przyznasz jednak, że karteczki samoprzylepne to klasyk, który wciąż funkcjonuje w wielu domach. Takie właśnie przypomnienie w niezwykle kreatywnej i niestandardowej formie zostało stworzone przez Rachel Holding i Dana Leppanena. Siedemnaście głównych zadań zaprezentowano w postaci gigantycznych karteczek samoprzylepnych umieszczonych w wybranych miejscach na całym świecie. Pojawiają się na nich takie hasła, jak np. „Skończ z ubóstwem”, „Skończ z głodem na świecie”, „Rozwiąż kryzys klimatyczny”. Niby banalne, ale jednak niestety wciąż aktualne.

Marki i firmy wspierające kampanię to: Arm, Avanti, Commvault, Diageo, DPD, Google, Mars, NTT, Reckitt, Salesforce, SAP, Unilever i Wood. Każda z nich poświęca na jej realizację przestrzeń rzeczywistą i cyfrową. Budynki wspomnianych korporacji, kanały mediów społecznościowych i strony internetowe zostaną przekazane pod karteczki samoprzylepne zawierające siedemnaście Globalnych Celów.

Film z kampanii wyreżyserowanej przez Ludo Fealy został wyświetlony na Global Citizen Festival. To 24-godzinny festiwal transmitowany na żywo na sześciu kontynentach. Karteczki samoprzylepne pojawią się również na całym świecie na statycznych i animowanych billboardach, w przestrzeni mediów społecznościowych i stronach marek.

„Czas się kończy. Jeśli mamy osiągnąć cele ONZ do 2030 r., musimy przejść od rozmowy do działania. Lista rzeczy do zrobienia na świecie to prosty pomysł, który każdy może zrealizować, aby pomóc ocalić planetę” – Ben Bilboul, dyrektor naczelny Karmaramy i dyrektor zarządzający Accenture Interactive.

3 Na ratunek przyrodzie

Fundusz Żubra, którego zadaniem jest edukacja proekologiczna, ratowanie i ochrona przyrody, został powołany przez markę piwa Żubr należącą do Kompanii Piwowarskiej. Marka od lat aktywnie działa na rzecz pomocy polskiej przyrodzie. Jest jedną z najczęściej pojawiających się marek w moich zestawieniach, co świadczy nie tylko o kreatywności, ale też o konsekwencji.

Należy zatem pochwalić markę nie tylko za pomoc, ale także za to, że jej akcje są regularne, a nie jednorazowe dla zrobienia „szumu” wokół siebie. Tym razem Fundusz Żubra, we współpracy z Biebrzańskim Parkiem Narodowym, kupuje działki znajdujące się na obszarze, który powinien być skuteczniej chroniony. W ten sposób wypełnia swoją misję ratowania rzadkich i zagrożonych gatunków roślin i zwierząt.

Biebrzański Park Narodowy to bowiem jedyny park narodowy w Polsce, którego ok. 40% formalnie nie jest jego własnością. Fakt ten uniemożliwia pracownikom prowadzenie na tym obszarze skutecznej ochrony przyrody. Dlatego Fundusz Żubra rozpoczął długofalową współpracę z Biebrzańskim Parkiem Narodowym, której celem ma być pozyskiwanie działek leżących na jego terenie. Jak komentuje prof. Piotr Skubała z Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach:

„Dziś troska o przyrodę, w tym dzikie zwierzęta, nabiera wyjątkowego znaczenia. W raporcie z czerwca tego roku Program Środowiskowy Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNEP) wzywa wszystkie kraje świata do wielkiej odnowy przyrody. Odbudowanie jej jest w interesie całej ludzkości”.

żubr reklama

4 „30”

Co sprawia, że zwracasz uwagę na tę, a nie inną kampanię? Oczywiście budżet, bo to on determinuje częstotliwość, z jaką spotykamy daną kampanię. Niemniej, jej najważniejszym elementem jest idea. To ona stanowi centralny punkt kampanii i może sprawić, że zyskasz rozgłos w sieci, nie mając budżetu wielkich globalnych korporacji. Idea powinna być nośna i pobudzająca do dyskusji.

Kreatywną kampanią reklamową, o której warto wspomnieć i która odbyła się w świecie rzeczywistym, ale rozgłos zyskała dzięki odpowiedniej dystrybucji treści online, jest akcja promocyjna nowego albumu Adele „30”. Dodatkowo można pokusić się o stwierdzenie, że był to swego rodzaju teaser. Chociaż drugi etap kampanii reklamowej nie odbył się w tych samych miejscach, czyli podręcznikowo odbiorca nie dostał odpowiedzi w miejscu, w którym w jego głowie zrodziło się pytanie, to niewątpliwie sposób promocji płyty zaintrygował odbiorców.

Początkowo nikt nie wiedział, dlaczego Pałac Buckingham, paryski Luwr, wieża Eiffla, Koloseum i wiele innych znanych atrakcji turystycznych stało się obiektami, na których można było zaobserwować tajemnicze „30”. Jak się później okazało, to właśnie kampania reklamowa płyty brytyjskiej artystki. Jeśli płyta będzie tak kreatywna jak kampania promocyjna, to na pewno możemy spodziewać się wielu kolejnych hitów artystki.

adele 30
Kreatywna kampania reklamowa promująca nową płytę Adele (źródło: MediaCat.com)

5 Pop-up „Squid Game”

„Squid Game z pewnością będzie naszym największym nieanglojęzycznym serialem na świecie” – Ted Sarandos, co-CEO Netflix podczas konferencji Code 2021.

Tydzień po premierze serial stał się numerem 1 na liście w 90 krajach. To ogromny potencjał marketingowy, którego Netflix nie zwykł marnować. Sieć została zalana kreacjami RTM oraz memami nawiązującymi do serialu.

Wyróżniającym się projektem, na który chciałbym zwrócić uwagę, jest szeroko opisywany na portalach zagranicznych pop-up mieszczący się w Paryżu przy 12 rue d’Alexandrie. Na co dzień funkcjonuje tam kawiarnia Kick Cafe, ale na dwa dni zamieniła się w sklep z pamiątkami dotyczącymi serialu. Fani mogli również zagrać w gry będące nieodłącznym elementem każdego odcinka. O tym, na czym polegały, wolałbym jednak nie pisać, bo sam nie znoszę spoilerów.

squid game

Chcesz zobaczyć więcej kreatywnych kampanii reklamowych? Proszę bardzo. 😉 Niżej znajdziesz listę 7 artykułów, w których zajdziesz najlepsze reklamy z ostatniego czasu.

  1. 8 wirali ze świata offline, które podbiły internet
  2. Prima aprilis – zestawienie 20 najciekawszych kreacji
  3. Najciekawsze kampanie na Dzień Kobiet 2021
  4. Kampanie walentynkowe 2021 – dziesięć najciekawszych kreacji
  5. Super Bowl 2021 – przegląd 10 najlepszych reklam
  6. 15 najlepszych kampanii w 2020 roku
  7. 22 kampanie z 2019 roku, na które warto zwrócić uwagę

czytaj także

15 najlepszych kampanii w 2020 roku

James Behr

O autorze

James Behr

Prowadzi agencję AdFather, której działania obejmują strategię marketingową, branding, social media, design, produkcję foto oraz wideo. Wykład...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

    A może szukasz pracy lub pracownika? Sprawdź jobboard.sprawny.marketing – nowy portal z ofertami pracy w marketingu, e-commerce i sprzedaży!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz