Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

catherine-snippet-rozwiniety

Nie wiesz? Google odpowie, zamiast tylko wskazywać tych, co odpowiedzą

Od dzisiaj, niektóre elementy technologii użytej przez Google w projekcie Squared, będą wzbogacać wyniki wyszukiwania. Google Squared to serwis pokazujący w tabelarycznej formie (przykład) odpowiedzi na „przekrojowe” pytania. Squared, trochę podobny do Wolframu Alpha, to krok Google’a w kierunku dostarczania bezpośrednich odpowiedzi, zamiast tylko odsyłania do miejsc, gdzie te odpowiedzi można znaleźć. Od dzisiaj więcej takich odpowiedzi znaleźć można w zwykłych wynikach wyszukiwania.


Po pierwsze, efekty zobaczyć można zadając pytanie o prosty fakt, np. datę. Zadanie pytania o, przykładowo, datę urodzin Catherine Zeta-Jones [catherine zeta-jones date of birth],
zwraca listę wyników u góry której znajduje się bezpośrednia odpowiedź:
catherine snippet

Jeśli kliknąć „show sources”, wyświetlona zostanie lista źródeł, z których Google pobrał odpowiedź. Internauta może więc ocenić jakość zwróconych informacji, uwzględniając liczbę zgodnych źródeł, ich wiarygodność i sprawdzając, czy algorytmy Google prawidłowo wyciągnęły informację z kontekstu:
catherine snippet - rozwiniety

Czym ogłoszone dzisiaj „bezpośrednie odpowiedzi” różnią się od tych istniejących od dawna? Nowa funkcja oparta jest o algorytm strukturalizujący dane zebrane w internecie, próbujący je „zrozumieć”. Wcześniej natomiast, wdrożenie każdej pojedynczej „bezpośredniej odpowiedzi” wymagało ręcznej interwencji po stronie Google’a (np. w postaci wskazania algorytmowi konkretnego źródła, z którego dane będą pobierane, a także – zapewne – oprogramowywanie każdego typu odpowiedzi pod strukturę danych dostarczaną przez konkretne źródło).

Inne przykłady zapytań, zwracających bezpośrednie odpowiedzi:

Nowa funkcja wydaje się szczególnie cenna w realiach zadawania pytania „w biegu”, na urządzeniu mobilnym – i tam także działa.

Poza bezpośrednimi odpowiedziami, wprowadzono też inną funkcję, nazwaną „something different”. Jeśli zapytasz, przykładowo, o [zebra], po lewej stronie, u dołu zobaczysz sugestie zbliżonych zapytań:
something different

Wcześniej istniejąca funkcja podpowiadająca zbliżone zapytania, podpowiadała tylko zapytania w stylu:
wyszukiwania podobne do [zebra] - google.pl

(Powyższy screen został wzięty z google.pl, gdzie nowa funkcja nie została jeszcze wdrożona).

Nowa funkcja oparta jest o algorytm z Google Squared, który stara się rozumieć relacje między poszczególnymi strzępkami danych. Dzięki temu, kiedy pytasz o „zebrę”, może podpowiedzieć ci „hipopotama”, „żyrafę” i „gazelę”.

Jak już pośrednio o tym wspominałem, nowa funkcja jest już dostępna w Polsce, ale na razie tylko przez google.com.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • sunpietro

      czyli Google idzie w Web 3.0 i buduje wyszukiwanie semantyczne.
      Fajna sprawa.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *