Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Reklama internetowa szybko rośnie. A najszybciej wyszukiwarki: 44%!

Reklama internetowa znów zdecydowanym liderem wzrostów na polskim rynku reklamowym. Kiedy cały rynek reklamy w Polsce przeżywa poważne spowolnienie, reklama internetowa rośnie w imponującym tempie. Jednak wzrost całej reklamy internetowej i tak blednie w zestawieniu z tempem wzrostu reklamy w wyszukiwarkach!

IAB Polska przedstawił dzisiaj wyniki badania AdEx wykonywanego przez Pwc. AdEx to wykonywane co kwartał badanie polskiego rynku reklamy internetowej. Z badania wynika, że polski rynek reklamy internetowej był w pierwszym półroczu 2011 roku o 25% większy, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Dla porównania: cały rynek reklamy w Polsce wzrósł w tym samym czasie o zaledwie 5%. Nic dziwnego, że sama tylko reklama internetowa odpowiadała w tym czasie za 62,5% wzrostu całego rynku reklamowego!

W pierwszym półroczu 2011 na reklamę internetową wydano w Polsce 942 miliony złotych, w porównaniu do 741 milionów w tym samym okresie roku poprzedniego

1 wzrost calego internetu 25 procent 942 miliony

Dzięki temu szybkiemu wzrostowi awansowaliśmy z 10. na 8. miejsce w rankingu europejskich krajów z najwyższym udziałem reklamy internetowej w całym torcie reklamowym. Z wynikiem 18% wyprzedziliśmy właśnie Francję i Finlandię:

3 udzial internetu w torcie reklamowym w europie polska 8 miejsce

Tempo wzrostu łatwiej uświadomić sobie widząc, że na sumę wydatków, która w tym roku “pękła” po dwóch kwartałach, jeszcze dwa lata temu musieliśmy jako branża pracować aż 3 kwartały!

4 kwartaly

Gdyby zachwycać się imponującym tempem wzrostu reklamy internetowej, to co powiedzieć o reklamie w wyszukiwarkach? Wyszukiwarki zdecydowanie “ciągnęły” rynek reklamy internetowej, chociaż e-mail marketing też był niezły:

2 wzrosty typow reklam wyszukiwarki 44 procent email 35 procent

Nic dziwnego, że szybko rośnie udział wydatków na reklamę w wyszukiwarkach w ogóle wydatków na reklamę internetową. Przede wszystkim kosztem największego wciąż gracza (ale i najbardziej ociężałego), czyli reklamy display:

5 typy reklamy internetowej udzial w torcie na przestrzeni polroczy

Jak widać na powyższym wykresie, jeśli w drugim półroczu 2010 roku mieliśmy jako branża SEM stratę 13 punktów procentowych do lidera, tak w ubiegłym półroczu strata ta zmalała do zaledwie 6 punktów procentowych. Nadrobiliśmy więc 7 punktów procentowych w ciągu półrocza! 34% udział w rynku reklamy internetowej oznacza, że reklamodawcy wydali na reklamę w wyszukiwarkach w pierwszym kwartale 2011 roku aż 320 milionów złotych!

a także w wielu mniejszych serwisach, w tym na Sprawnym)

Warto pamiętać, że kwota uwzględnia wyłącznie koszty mediów, a więc w praktyce koszty kliknięć/odsłon. Jak powiedział nam Paweł Kolenda z IAB Polska są to przede wszystkim linki sponsorowane kupowane za pośrednictwem programu AdWords, wyświetlane w Google i sieci wyszukiwania (do której należą między innymi wyszukiwarki w portalach Onet, Gazeta.pl, Interia, a także w wielu mniejszych serwisach, w tym na Sprawnym). Są to także reklamy kontekstowe, kupowane za pośrednictwem takich systemów jak Google AdWords (wyświetlane w Sieci reklamowej Google, a więc głównie w serwisach należących do programu AdSense), Adkontekst (obsługujących m.in. Onet, WP, Interia) czy Smartcontext. Wszyscy operatorzy sieci reklamowych przesyłają twórcom raportu konkretne dane o wydatkach. Tylko dane dotyczące Google są estymowane – Google ujawnia je wyłącznie w krajach, w których jest do tego zmuszony obowiązkami giełdowymi.

Na koniec jeszcze internetowy rynek reklamowy podzielony według typów reklamy…:

6 inne klasyfikacje

…i wydatki na reklamę internetową według branż:

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • seoagent

      Jeśli się tyczy branży SEO, od początku roku zauważyłem dynamiczne zainteresowanie pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Uważam, że dalej będzie wzrastać zapotrzebowanie na tego typu usługi.

    • Paweł Mąka

      Również uważam że SEO będzie się bardzo rozwijać w sensie rynku, usług. Coraz więcej firm będzie chciało korzystać z pozycjonowania. Co do płatnej reklamy dzięki takim serwisom jak adtaily czy adwords reklamę może zrobić w kilka minut każdy, gdy rośnie zainteresowanie internetem oczywistym faktem jest to że każdy dołoży swój grosz i uzbiera się z tego niezła suma.

    • Generalnie Polacy coraz chętniej wykorzystują internet do różnych celów i coraz bardziej opierają na nich swoje życie, również zawodowe. Również w ostatnich latach bardzo rozwinął się internet mobilny, z którego korzysta coraz więcej ludzi w naszym kraju. To wszystko na pewno cieszy i jest dowodem, że technologicznie i mentalnie jesteśmy na czasie. Jedno co martwi to nadal wysokie ceny i niesatysfakcjonujące prędkości internetu w wielu regionach Polski.

    • Maciej M

      Mam rozdwojenie jazni… Nie jestem profesjonalista w zakresie seo/sem i byc moze moje spostrzezenia sa mylace lecz firmy z ktorymi sie spotykam czesto nie posiadaja nawet prostej strony www. Powiem wiecej nie widza takiej potrzeby dzialajac w warunkach ograniczonej konkurencji na rynkach lokalnych, ktore opanowaly. Ciekawe kiedy u nich pojawi sie potrzeba reklamy w sieci :)

    • Maciej Janas

      @ Maciej M

      To pokazuje, jak duży jest jeszcze potencjał rozwojowy :-).

    • Maciej M

      potencjał… może masz rację ale jak przekonać Eskimosa aby kupował lód do drinka kiedy siedzi w iglo :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *