Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
Jon-Cooper

31 źródeł pozyskiwania linków by Jon Cooper

Już 21.11 do Warszawy przyjeżdża Jon Cooper, by podzielić się swoją wiedzą na temat sposobów budowania linków. Większość osób na co dzień zajmujących się Link Buildingiem doskonale zna Jona i jego metody, którymi dzieli się na swoim blogu pointblankseo.com. Dla tych jednak, którzy nie śledzą jego publikacji na bieżąco, przygotowaliśmy próbkę tego, czego można spodziewać się na szkoleniu. Poznaj 31 źródeł pozyskiwania linków, opracowanych przez Jona Coopera!

Przygotowując poniższe zestawienie, za cel postawiliśmy sobie przedstawienie skutecznych metod zdobywania linków. Niektóre z nich mogą się wydać kontrowersyjne – czy to jeszcze jest Link Building? Jedne metody wymagają dużo przygotowań, inne zaś pozwolą na szybkie zdobycie linków… Panie i Panowie. Jon Cooper.

     1. Uruchom bloga

Stworzenie bloga w obrębie swojej witryny daje dwojakie korzyści. Nowe treści nie tylko pozwalają na dodanie większej ilości linków prowadzących do ważnych z biznesowego punktu widzenia stron, ale dają także szanse na pozyskanie nowych linków zewnętrznych.

Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości – sama treść nie spowoduje, że linki zaczną się pojawiać. Jednak posiadając treści interesujące naszych konsumentów, łatwiej będzie wypromować witrynę w sieci niż „suchą” stronę firmową/sklep internetowy.

Więcej informacji dotyczących zakładania i prowadzenia bloga można znaleźć na problogger.net

     2. Stwórz infografikę

Dobra infografika zaangażuje i przyciągnie użytkowników oraz linki. Każdą infografikę można dodać do katalogów infografik. Jon poleca tę listę serwisów hostujących infografiki, stworzoną przez innego guru Link Buildingu – Paddy’ego Moogana.

Na polskim rynku też funkcjonują serwisy agregujące infografiki, np. preser.pl, infografiki.pl

      3. Stwórz wideo

Wideo to najchętniej konsumowana treść. Podobnie jak infografika, wideo ma bardzo duży potencjał w wiralowym rozchodzeniu się po sieciach społecznościowych.

Nie czekaj jednak, aż Twoje wideo samo się wypromuje. Opublikuj je na swojej stronie, a następnie promuj przez sieci społecznościowe i na forach tematycznych. Przygotuj kod embed i promuj wśród blogerów zamieszczenie jego na ich stronie.

     4. Edukuj studentów

Przygotuj treść, która przyda się studentom z Twojej branży. Na pewno wiesz coś, czego nie dowiedzą się na studiach, a co im się przyda. Dzięki temu zwrócisz na siebie uwagę i łatwiej będzie Ci pozyskać linki ze stron uczelnianych.

    5. Stwórz treści „ekologiczne”

Przygotuj materiał dotyczący specyficznej grupy użytkowników, np. osób wysoko ceniących dbanie o środowisko. Przeważnie wystarczy im tylko podrzucić materiał, a jeśli będzie on bardzo wartościowy, to możliwe, że poświęcą mu cały post na swoim blogu.

    6. Stwórz E-booka

Przygotuj obszerną publikację z Twojej dziedziny (np. zebrane posty z bloga, opracowane na nowo)  i wydaj jako E-book. W sieci jest wiele miejsc, gdzie E-booka możesz zamieścić w zamian za link zwrotny do strony, np. e-booksdirectory.com. Możesz też spróbować stron z listy zamieszczonej na ebookfreeway.com lub dodać książkę do biblioteki

    7. Zagraj na ego (ang. ego bait)

Każdy lubi być doceniony i słyszeć pozytywne rzeczy o sobie. Odwołaj się do ego swoich odbiorców, a pomogą Twoim treściom dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej.

Jeśli decydujesz się na ten typ pozyskania uwagi, przeczytaj ten poradnik oraz post z wypowiedziami ekspertów na ten temat.

     8. Stwórz poradniki

Nie ważne czy piszesz o oprogramowaniu, projekcie Zrób-to-sam, czy czymkolwiek innym – pokazanie ludziom, jak mogą coś zrobić, jest niezwykle pomocne.

Ten poradnik RSS zdobył ponad 6000 linków z niemal 800 domen!

     9.Pokaż case study

Wszyscy lubią pozytywne przykłady. Prawdziwe wyniki poparte konkretnymi liczbami od razu przykuwają uwagę. Jeśli oferujesz produkt lub usługę, ten rodzaj treści jest jednym z łatwiejszych do stworzenia. Jeśli dajesz porady, znajdź kogoś, kto z nich skorzystał i otrzymał pozytywne rezultaty

     10. Stwórz interaktywną treść

Hitem ostatnich miesięcy jest treść interaktywna. Przyczyna: takie treści są rewelacyjne i niewielu je tworzy. Wysoka bariera wejścia powoduje, że niewielu marketerów decyduje się na ich tworzenie, tym samym każda kreacja tego typu ma zdecydowanie większe szanse na wybicie się niż kolejna infografika.

Przykładem niech będzie zestawienie piosenkarzy wg  ich skali głosu – ponad 500 domen linkujących, 21 000 publikacji na facebooku, 47 000 like’ów.

     11. Stwórz ranking i/lub listę

Ludzie kochają listy i rankingi. Tworząc ranking najlepszych narzędzi, źródeł informacji i tym podobnych zasobów, możesz liczyć na zdobycie kolejnych linków. Im bardziej kompleksowe i wartościowe zestawienie, tym większą popularnością będzie się cieszyć.

Pomyśl o możliwościach, jakie się otwierają, gdy połączysz tę technikę z ego bait!

     12. Obalaj mity

Jeśli wokół Twojej branży krąży wiele mitów i nieprawdziwych informacji, przedstaw swój punkt widzenia na te tematy. Wyjaśnij, gdzie leży błąd i jaka jest prawda. Będąc wyrazistym, zyskasz nie tylko linki, ale również autorytet.

    13. Stwórz konkurs

Jest to jedna z łatwiejszych form uzyskania rozgłosu. Tworząc konkurs, zobowiąż uczestników do napisania o nim i podlinkowania jego strony. Dzięki temu dotrzesz do szerokiej grupy odbiorców i zwiększysz ilość osób w niego zaangażowanych.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat tego, na co zwrócić uwagę, startując z konkursem, zobacz ten post.

Pro tip: Poszukując pomysłów na konkurs, wsłuchaj się w to, co mówią o Twoich produktach użytkownicy social media.

     14. Daj zniżkę

Informacje o zniżkach szybko rozchodzą się w po sieci. Chętnie się nimi dzielimy wśród znajomych (oczywiście jeśli akurat szukają takiego produktu). Decydując się na udzielenie zniżki, warto znaleźć np. blogerów, którzy informują swoich czytelników o tego typu akcjach.

     15. Zaktualizuj starą treść

Pomóż administratorom serwisów zaktualizować treści na ich stronach. Wyszukaj artykułów, które były napisane kilka lat temu, które mają ruch (np. zajmują wysokie miejsca w wyszukiwarce na konkurencyjne frazy), a następnie zaktualizuj ich treść i skontaktuj się z właścicielem serwisu z propozycją wstawienia zaktualizowanej wersji artykułu. Pamiętaj przy tym, żeby w nowej wersji umieścić link do swojej strony.

     16. Wykorzystaj social media do kontaktu

Czasami e-mail nie wystarczy, by się z skontaktować z osobą, od której chcemy pozyskać link. Wykorzystując Facebooka, Twittera, GoldenLine czy Linkedin, uda nam się dotrzeć do większej liczby ludzi, jednocześnie kontakt ten będzie bardziej personalny.

    17. Załóż profile firmowe

Założenie profili dotyczących Twojego przedsięwzięcia to jedna z najprostszych metod zdobycia linków. Oprócz samych linków, profil np. na Google+ może stać się dodatkowym kanałem kontaktu z klientami. Zadbane profile firmowe to także sposób na dbanie o wizerunek firmy w wynikach wyszukiwania.

Przykłady serwisów: plus.google.com, facebook.com, instagram.com, linkedin.com, goldenline.pl

    18. Katalogi firm

Linki, które najłatwiej pozyskać. Wystarczy, że dodasz informacje o swojej stronie wraz z danymi teleadresowymi do katalogu, a w zamian otrzymasz link do swojej strony. Tego typu wpisy potrafią się czasami również wysoko pojawiać przy zapytaniach o brand. Uzupełnienie danych teleadresowych (ang. NAP) wspomoże Twój wpis w usłudze Google Local (o ile dane te będą takie same, jak na stronie internetowej).

Przykład: mmpoznan.pl, kbf.pl

     19. Zmień linki prowadzące do Twoich profili

Może się zdarzyć, że podlinkowany zostanie jeden z Twoich profili społecznościowych czy wpisów firmowych. Poproś ich administratorów o zmianę linka tak, by prowadził do Twojej domeny.

    20. Sprawdź linki konkurencji

Wykorzystując takie narzędzia jak ahrefs.com czy majestic.com, szybko znajdziesz strony, które zdecydowały się na umieszczenie odnośnika do stron Twoich konkurentów. Część z linków będzie nie do skopiowania, np. wzmianka w newsie; inne jednak będą łatwe do powielenia, np. katalog branżowy o którym nie wiedziałeś ze istnieje.

Nie zatrzymuj się tylko na analizie swoich bezpośrednich konkurentów – spójrz na branżę szerzej i sprawdź linki swoich dostawców, odbiorców czy usług/produktów komplementarnych do Twoich.

Wyeksportuj wszystkie znalezione odnośniki, scal w excelu i posortuj je wg metryk, które udostępniają poszczególne narzędzia (np. Domain Rank w ahrefs.com).

    21. Broken Link Building

Zdobywanie odnośników poprzez znajdowanie niedziałających linków na innych stronach wymaga posiadania odpowiedniej treści w obrębie Twojej witryny, tak, by było czym zastąpić wygasły zasób. W skrócie będziesz musiał:

  • Znaleźć strony, które mogłyby dodać link do Twojej strony
  • Poszukać na nich niedziałających linków
  • Poprosić administratora o zmianę niedziałającego odnośnika na link do Twojej strony

Poradnik dotyczący tej metody znajdziesz tutaj.

Pomysły, jak zorganizować BLB, znajdziesz w poście 5 Creative Broken Link Building Strategies.

    22. Pisz na blogach innych

Wielu blogerów ma czasami problemy z tworzeniem treści w regularnych odstępach czasu. Wtedy możesz im pomóc i przygotować artykuł, który będą mogli opublikować na swojej stronie. Jeśli blog jest w miarę popularny, artykuł może być źródłem nie tylko linka, ale również ruchu na Twojej stronie.

Musisz jednak pamiętać, że popularni blogerzy dostają dużo tego typu ofert, a biorąc pod uwagę wypowiedzianą przez Google walkę z wpisami gościnnymi, musisz się wyróżnić, aby to właśnie Tobie pozwolili publikować na swojej stronie. Pamiętaj więc o:

  • Zainwestowaniu w stworzenie treści (np. tylko posty powyżej 1000 słów)
  • Dodaniu w artykule linków nie tylko do własnej domeny
  • Dodaniu linków wewnętrznych do innych artykułów na blogu
  • Dodaniu zdjęć lub wideo

Jon przygotował również poradnik dotyczący tej strategii – Guest Blogging Guidelines

   23. Odzyskaj linki prowadzące do nieistniejących stron

Przeprowadzając różne zmiany na stronie, możesz zapomnieć o tym, by sprawdzić, czy do usuwanych stron prowadzą linki. Dlatego sprawdź, czy czasem i Ty nie masz stron zwracających błąd 404, do których prowadzą linki. Aktualnie jest to jeszcze łatwiejsze niż wcześniej, dzięki nowej funkcji w ahrefs – Broken Backlinks

   24. Popraw linkowanie wewnętrzne

Sprawdź czy strony, na których Ci zależy, są odpowiednio linkowane wewnętrznie. Nad linkowaniem wewnętrznym masz pełną kontrolę –  od umiejscowienia linków, po anchor texty tych linków.

Unikaj rozwiązań mających za zadanie automatycznie umieszczać link przy wystąpieniu konkretnych fraz w tekście. Raczej przejrzyj całą stronę i powiąż ze sobą artykuły, które ze sobą korespondują, np. artykuł DIY na temat kominka mógłby być linkowany z artykułu dotyczącego wystroju domku w górach. Pamiętaj przy tym, by stosować zróżnicowane anchor texty.

Dla publikacji, które planujesz, postaraj się od razu przemyśleć kwestię wstawienia odnośników do innych materiałów na stronie.

    25. Ułatw linkowanie do swojej strony

Jeśli chcesz, by ludzie wstawiali linki do Ciebie, pomóż im! Stwórz sekcję na stronie, z której użytkownik będzie mógł pobrać adres URL do wstawienia na forum/blogu/komentarzu.

Im mniej zaawansowani w posługiwaniu się Internetem użytkownicy, tym bardziej taki element jest potrzebny na stronie.

    26. Sponsoruj

Znajdź organizacje, które potrzebują pomocy. Możesz sponsorować schroniska dla zwierząt, budowę karmników, etc. Forma pomocy będzie zależeć od branży w której działasz.

    27. Poproś swoich klientów

Gdy ktoś właśnie coś od Ciebie kupił, poproś go o wstawienie linka do Twojej domeny oraz o napisanie recenzji produktu lub usługi.

    28. Sprawdź wzmianki o swojej marce

Gdy Twoja marka zostanie wymieniona na innej stronie, poproś o link. Do tej metody przydatne będą narzędzia monitorujące sieć, takie jak sentione, Brand24 czy Fresh Web Explorer

    29. Sprawdź, kto już do Ciebie linkował

Jeśli ktoś zamieścił link do Twojej strony w przeszłości, to prawdopodobne, że będzie skłonny uczynić to ponownie. Poznaj te osoby i upewnij się, że są na bieżąco z treściami, które publikujesz.

Plan działania w tej taktyce polega na ciągłym zbieraniu informacji o tym, kto naturalnie linkuje do strony (np. przy użyciu narzędzi z poprzedniego punktu), a następnie na  nawiązaniu z nimi relacji (zwyczajne „dzięki” wystarczy) i informowaniu od czasu do czasu o tym, co się dzieje w Twoim serwisie.

    30. Wyślij newsletter

Dołączenie linków w treści newslettera to świetny sposób na wygenerowanie ruchu na stronie. Oprócz własnej listy mailingowej, znajdź inne popularne newslettery z Twojej branży i postaraj się, by link do Twojej strony znalazł się w kolejnym mailu.

Pro tip: Dowiedz się, kto wysyła newsletter i poznaj nadawców.

    31. Wyślij notkę PR

Stara, dobra wysyłka notki prasowej jest świetnym pomysłem, jeśli masz coś interesującego/innowacyjnego do pokazania. Jeśli nie chcesz zatrudniać agencji PR, dobrze wybierz osoby, do których wysyłasz notkę, a samą prośbę o jej umieszczenie napisz w sposób zwięzły.

Link Building/Gaining/Owning

Przeglądając powyższe metody na zdobywanie linków do strony, nie sposób nie podzielić ich na 3 sekcje – linki które:

  • budujesz
  • otrzymujesz
  • posiadasz

Te, które budujesz, pojawiają się dzięki Twoim staraniom reklamującym stronę – dodajesz ją do katalogów, udostępniasz grupie docelowej, prosisz o linki – i w ten sposób rozprzestrzeniasz informację o niej w sieci.

Te, które otrzymujesz, pojawiają się samoczynnie, dzięki temu, że stworzyłeś treść, którą ludzie chcą się dzielić.

Wreszcie te, które posiadasz, to te, nad którymi masz pełną kontrolę – linkowanie wewnętrzne czy profile firmowe.

Chcesz wiedzieć więcej?

Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak zbudować linki do treści, którą posiadasz, dzięki czemu otrzymasz ich więcej, koniecznie przyjdź na szkolenie Jona Coopera w Warszawie 21 listopada.

Jon Cooper szkolenie SEO PRO

Które z powyższych metod uważasz za najskuteczniejsze? A może któreś wydają się zupełnie nietrafione? Daj znać w komentarzach.

 

 

 


 Share sprawnymarketing

Marek Groński

Manager zespołu marketingu organicznego w MaxROY.com. Przygotowuje, realizuje i optymalizuje strategie widoczności firm w Internecie. Odpowiedzialny m. in. za przygotowanie audytów stron internetowych pod kątem ich zgodności z SEO oraz analizę odnośników do nich prowadzących. Swoją wiedzę wykorzystuje zarówno przy dużych projektach e-commerce, jak i przy budowaniu wizerunku firm działających na rynku lokalnym. Od 2011 roku szkoleniowiec zagadnień SEO.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Dariusz Jurek

      Ja się jaram że go poznam ;-) licząc koszta podrózy i zycia USA to takie szkolenie to złoto… a że to wszyscy wiedzą… to czemu powstaje tyle grup precli i katalogów? Czemu SWL sa nadal popularne? Teoretyków wiecej niż praktyków, nie sztuka wiedzieć sztuka to wdrażąć.

    • Wyrazista

      Na liście w większości znajdują się ogólnie znane źródła, ale na szczęście nie wszyscy są na tyle wytrwali, żeby rzetelnie wprowadzać w życie choćby część z nich.

    • zbieżność kół

      pomocne informacje, bardzo dobrze czyta się Twój blog

    • StopCzas

      Bardzo zdrowe podejście do tematu, jednak w naszych polskich warunkach w dalszym ciągu dalekie od rzeczywistego stanu. Wyduszenie od klienta treści, czy to tekstu, czy to zdjęć, a już na pewno wykrzesanie odrobiny INICJATYWY graniczy z cudem. Staram się zmuszać ludzi z którymi współpracuję do pracy, jednak jest to proces mozolny i zdecydowanie mniej opłacalny niż powszechne „pozycjonowanie”.

    • Bardzo przydatne narzedzia. Ja skorzystalem z kilku podpunktów.

    • Bardzo fajna lista, która jest bardzo przydatna w pracach codziennych. Warto sobie utworzyć taka listę do każdej pozycjonowanej strony i idąc po kolei fajkować to co mamy już zrobione zaznaczać to co jest w trakcie i planować to co jeszcze na pewno do zrobienia.

    • Kordian

      Bardzo przydatny artykuł, który przyjemnie się czyta. Duży plus. Pozdrawiam

    • Malwina

      Super artykuł, dla początkującego na pewno się przyda.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *