Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

matt-cutts-playing-card

29 smakołyków od i 100 pytań do Matta Cuttsa. Indeksacja, rel=canonical i więcej

Przedwczoraj opublikowaliśmy artykuł Barrego Schwartza, zawierający krótkie podsumowanie wywiadu, który od kilku dni odbija się głośnym echem w branży SEO. Wywiad przeprowadził Eric Enge, a na pytania odpowiadał Matt Cutts z działu Search Quality w Google. Dzisiaj publikujemy znacznie obszerniejsze fragmenty tej rozmowy, wybrane przez samego pytającego 29 najciekawszych kwestii. Tak konkretne wypowiedzi niezwykle rzadko zdarzają się przedstawicielom Google – zapraszamy do lektury.

  1. Matt Cutts: „Nie ma żadnego twardego limitu podstron zaindeksowanych w ramach jednej witryny” (ang. indexation cap)
  2. Matt Cutts: Liczba podstron, które indeksujemy, jest w znacznym stopniu proporcjonalna do twojego PageRanku
  3. Matt Cutts: Masz wpływ na to, jak uważnie będziemy indeksować twoją witrynę. Jeśli twój serwer potrafi zaserwować maksymalnie dwie podstrony jednocześnie, to biorąc pod uwagę ograniczony czas na indeksację jednej witryny, to ma to wpływ na ograniczenie liczby indeksowanych przez nas podstron.
  4. Matt Cutts: „Wyobraź sobie, że indeksujemy 3 podstrony z jednej witryny, następnie orientujemy się, że dwie z nich są duplikatami trzeciej. Odrzucamy wówczas owe dwie podstrony, a uwzględniamy tylko jedną.”
  5. Matt Cutts: „Liczba indeksowanych przez nas podstron jest uzależniona od PageRanku. Niektóre podstrony mogą więc zostać pominięte. Innym powodem pominięcia niektórych podstron w indeksowaniu jest nadmierne obciążenie serwera.
  6. Eric Enge: „Jeśli linkujesz z jednej podstrony do podstrony będacej duplikatem, to marnujesz PageRank, czy dobrze rozumiem?”
    Matt Cutts:„Tak może się stać.”
  7. Matt Cutts: „Jeśli linkujesz do 3 podstron, które są duplikatami, wyszukiwarka zorientuje się, że nimi są i potraktuje jak jedną podstronę.”
  8. Matt Cutts odpowiada na pytanie o programy afiliacyjne: „Duplicate content się zdarza. W przypadku co-brandingu, gdzie jedyną różnicą między dwoma podstronami może być logo, użytkownicy widzą w zasadzie te same strony. Wyszukiwarki są generalnie niezłe w wychwytywaniu takich sytuacji, ale w innych wypadkach powtórzona treść może zostać zakwalifikowana jako duplicate content.”
    i
    Matt Cutts odpowiada na pytanie o przekierowaniach 301 linków afiliacyjnych: „To dozwolone”, ale „zwykle nie przekazują one PageRanku”.
  9. Matt Cutts odpowiada na pytanie o utratę PageRanku w przypadku przekierowania 301: „Z całą pewnością można zaobserwować pewną stratę PageRanku.”
  10. Matt Cutts: „W przypadku braku kodu odpowiedzi HTTP zaindeksujemy witrynę pod jej oryginalnym adresem.”
  11. Matt Cutts odpowiada na pytanie o dopuszczalność użycia rel=canonical: „Podstrony, które łączysz w ten sposób, nie muszą być zupełnie identyczne, powinny jednak dotyczyć tej samej rzeczy lub rzeczy ściśle ze sobą powiązanych”.
  12. Matt Cutts: „Jest całkiem w porządku jeśli podstrona zawiera rel=canonical do samej siebie. Jest też całkiem w porządku, przynajmniej dla Google, by umieścić rel=canonical na każdej podstronie witryny.”
  13. Matt Cutts: „Wyszukiwarka może zlekceważyć umieszczony przez administratora strony tag rel=canonical, jeśli uzna, że administrator umieszczając tag strzela sobie w kolano.”
  14. Matt Cutts odpowiada na pytanie o używanie robots.txt do blokowania indeksacji plików KML: „Generalnie, nie polecam takiego rozwiązania. Najlepsza rada to pozwolić robotowi działać, a my postaramy się je „odduplikować”. Możesz próbować naprawić to szybciej za pomocą poprawnej architektury witryny lub za pomocą przekierowań 301. Jeśli próbujesz blokować indeksowanie podstron z poziomu robots.txt, zwykle wciąż będziemy je widzieć i trzymać w naszym indeksie. Niekoniecznie zaoszczędzisz więc w ten sposób „kredytu” na indeksowanie pozostałych podstron.”
  15. Matt Cutts: „Większość serwerów jest podobnie obciążona zapytaniem HEAD i GET. Z naszych testów wynika, że efektywniej jest wysyłać zapytanie GET prawie za każdym razem, zamiast odpytywać tylko o HEAD. Są jednak sytuacje, w których pytamy tylko o HEAD. Przykładowo, robot indeksujący obrazki używa zapytania o HEAD – ze względu na objętość obrazków.”
  16. Matt Cutts: „Wciąż słuchamy parametrów typu If-Modified-Since, dzięki którym serwer może powiedzieć nam czy strona zmieniła się, czy nie.”
  17. Matt Cutts: re faceted navigation: „You could imagine trying rel=canonical on those faceted navigation pages to pull you back to the standard way of going down through faceted navigation.”
  18. Matt Cutts: „Jeśli znajdziemy dużo podstron, których wartość uznamy za niską, wpływa to na liczbę podstron witryny, które będziemy indeksować. Jest to zupełnie osobny temat od rel=canonical”.
  19. Eric Enge: „Wynikałoby z tego, że robot poświęca sporo czasu na podstrony, które ostatecznie nie znajdą się w indeksie.”
    Matt Cutts: „Tak, to prawda. Powinno ci zatem zależeć by twoje podstrony zawierały aktualne informacje i sporo tekstu.”
  20. Matt Cutts: „PageRank sculpting nie jest najlepszą inwestycją twojego czasu. Lepiej poświęcić go na pozyskanie większej liczby linków lub stworzenie treści lepszej jakości.”
  21. Matt Cutts jeszcze o PR sculptingu: „Lepiej kierować internautów do treści, które chciałbyś, żeby przeczytali za pomocą architektury serwisu”.
  22. Matt Cutts: „Linkuj rozważnie między powiązanymi ze sobą treściami i pozyskuj tematyczne linki bezpośrednio do podstron. Jest wiele lepszych pomysłów niż PageRank sculptingh”.
  23. Matt Cutts o sculptingu opartym o JavaScript lub iframe: „Nie jestem pewien, czy zostanie to potraktowane jako spam, ale zmiany w traktowaniu nofollow, jakie poczyniliśmy by zmniejszyć efektywność sculptingu, były częściowo motywowane także przez ludzi z działu search quality, którzy chcieli doprowadzić do sytuacji, w której boty i użytkownicy widzieli te same linki.”
  24. Matt Cutts: „Potrafię sobie wyobrazić, że jeśli iframe’y i dziwne JavaScripty staną się powszechne w stopniu wpływającym na jakość wyników wyszukiwania, wprowadzimy zmiany w zakresie przekazywania takimi linkami PageRanku.”
  25. Matt Cutts: „Tak, oczywiście przetwarzamy pliki PDF” … „internauci nie zawsze mają ochotę czytać PDF-a. Jeśli możesz zamieścić swoją treść w bardziej webowym formacie, jak np. czystym HTML, jest to zwykle nieco bardziej użyteczne dla internautów niż PDF”…”Są jednak sytuacje, w których przetwarzamy PDF-y techniką OCR.”
  26. Matt Cutts: „Przez jakiś czas skanowaliśmy JavaScripty i szukaliśmy w nich linków. Robot stał się mądrzejszy w zakresie JavaScriptów i potrafi wykonywać niektóre z nich. Nie chcę powiedzieć, że wykonuje wszystkie, bo są sytuacje, w których je pomija. Na pewno należą do nich typowe, dobrze znane skrypty, jak np. Google Analytics, którego nawet nie chciałbyś, żeby Googlebot wykonywał.”
    i
    Matt Cutts: „Mamy możliwość wykonywania dużych partii JavaScriptów, jeśli tego chcemy lub potrzebujemy. Pamiętaj, że jeśli reklamujesz się przy użyciu JavaScriptu, możesz używać rel=nofollow w JavaScriptowych linkach.”
  27. Matt Cutts: „Nie chcemy by reklamy wpływały na organiczne wyniki wyszukiwania.”
  28. Matt Cutts: „W najbliższych miesiącach być może poprosimy naszych użytkowników, by częściej zgłaszali spamerskie linki.”
  29. Matt Cutts: „Robimy wiele by wykrywać spam i pozostawać pewnymi, że nie wpływa on nadmiernie na wyszukiwarkę.”

[źródło: 29 Tidbits from my Interview of Matt Cutts]

 

Aktualizacja – 100 pytań do Matt’a Cutts’a

Matt Cutts co jakiś czas publikuje nagrania na kanale YouTube – Google Webmaster Help. Zawierają one w większości odpowiedzi na pytania internautów zgłaszane za pośrednictwem specjalnego panelu.

Zazwyczaj dowiadujemy się o możliwości zadawania pytań na kilka dni przed planowanym rozpoczęciem nagrań i tak też stało się tym razem. Matt wczoraj ogłosił, że już w przyszłym tygodniu zacznie odpowiadać na pytania, które pojawią się na tej stronie. Prosi jednak, aby poruszać tematy, które mogą zainteresować większe grono osób, a więc nie powinny one dotyczyć problemów z konkretnymi stronami.

Przy ich wyborze Matt będzie się sugerował głównie ilością osób, które zagłosowały na dane pytanie, ale oprócz tego wybierze kilka innych, które w szczególności go zainteresują. W chwili obecnej internauci zgłosili już 108 pytań, na które głosy (zarówno na plus, jak i minus) oddało już ponad 2 000 osób.

Poniżej znajdują się najpopularniejsze pytania:

sprawnymarketing

Redakcja

Wpis autorstwa redakcji serwisu SprawnyMarketing.pl Nasz serwis działa od 2005 roku, publikując artykuły na temat pozycjonowania, marketingu internetowego, analityki internetowej, reklamy online oraz powiązanych dziedzin. Sprawny Marketing to także 25 szkoleń, które pomogą wznieść promocję Twojej firmy na wyższy poziom. Sprawny Marketing jest głównym organizatorem konferencji I <3 Marketing , której najbliższy termin przypada na 1-2 marca 2017 roku.


  • BlueBubble

    Smakołyków jest 28 – gdzie podział się 29??

  • Maciej Janas

    Faktycznie, zjedliśmy jeden. Już poprawione, pojawił się jako numer 13. Dzięki za zwrócenie uwagi :-).

  • Pracownik

    Hm jakoś umknął mi ten tekst i trafiłem na niego dopiero teraz… Bardzo zaciekawił mnie punkt 3 z tym ile zapytań na raz jest w stanie obsłużyć serwer i że może mieć to wpływ na ilość zaindeksowanych podstron … Czy ktoś to testował ? pozdr

    • porady prawne za darmo

      skrajne, można sobie odpuścić, no chyba, że serwer to typowy złom, to wtedy mocno wpłynie na indeksowanie

  • Krzysiek

    Ten tekst jest dobry a zwłaszcza to ciekawe jest: „Linkuj rozważnie między powiązanymi ze sobą treściami i pozyskuj tematyczne linki bezpośrednio do podstron” w związku z teraźniejszymi zmianami w algorytmie oczywiście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *