Ola Gościniak

3 sposoby, jak zoptymalizować treść pod SEO w WordPressie

WordPress jest najpopularniejszym systemem do tworzenia stron WWW. Jest darmowy oraz bardzo łatwo rozbudowuje się go o dodatkowe moduły. Strony na WordPressie pozycjonują się dobrze, ale warto wyposażyć je w odpowiednie narzędzia. Jak to zrobić, aby pozyskać nowych odbiorców z wyszukiwarek? W tym artykule znajdują się podstawowe sposoby optymalizacji treści w WordPressie, które będą przydatne dla osób, które dopiero zaczynają dbać o SEO.

Przygotuj tekst pod SEO

Na SEO coraz większy wpływ ma cykliczne dodawanie wartościowych treści oraz angażujących multimediów. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Przygotowanie strony – powinna być wzbogacona o metatagi, warto połączyć ją z Search Console, aby reagować na błędy indeksacji.
  • Tekst – sugeruje się, aby zawierał przynajmniej kilkaset słów połączonych w oryginalne i sensowne zdania, wzbogacone o słowa kluczowe, które są logicznie dobrane oraz dobrze wpisane w ogólną architekturę strony.
  • Multimedia – treść powinna być nasycona odpowiednio nazwanymi oraz opisanymi multimediami (zdjęciami, ilustracjami, infografikami) – warto pamiętać, aby multimedia nie zastępowały tekstu, bo to on jest kluczowy.

Jak to wszystko osiągnąć w WordPressie? Wskazówki są zawarte w artykule.

PORADA

Poniższe wskazówki dotyczą WordPress.org. W przypadku WordPress.com większość z nich nie ma zastosowania – jest to ograniczone rozwiązanie. Dobrym pomysłem jest przeniesienie swojej strony do WordPress.org na własnym hostingu.

1.  Przygotowanie strony pod SEO

Yoast SEO

Najbardziej popularną wtyczką wspierającą optymalizację treści strony WordPress jest Yoast SEO. W czytelny sposób wskaże ona początkującym w SEO, jakie elementy strony warto dopracować, żeby była lepiej punktowana przez roboty Google.

wtyczka do WordPressa

Wtyczka Yoast SEO jest darmowa oraz skuteczna i prosta w zastosowaniu. Kluczowe z perspektywy Yoast SEO jest zarządzanie między innymi tagami, metarobotami oraz tagiem title.

PAMIĘTAJ

Warto pamiętać, że przy doborze zbyt ogólnej, trudnej frazy (np. opony) nawet zielona „lampka” nie zagwarantuje pozycji dających ruch. Natomiast w przypadku łatwych fraz, bez konkurencji, można osiągnąć wysokie pozycje nawet mimo czerwonego ostrzeżenia. Dobrze jest potraktować te „światełka” jako sugestie i ogólne wytyczne, a nie receptę na sukces na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Najłatwiej jest zacząć przygodę z SEO od fraz znajdujących się w długim ogonie wyszukiwania. Nazwa ta pochodzi od nazwy rozkładu statystycznego, którym można opisać sytuację pozycjonowania się na wiele różnych fraz kluczowych, które w sumie mogą zagwarantować zadowalające rezultaty. Jak wybrać takie frazy? Można na przykład skupić się na frazach składających się z wielu słów lub wybierać te mniej popularne.

 

Na liście wpisów i stron po instalacji pojawiają się dodatkowe kolumny – z „lampkami” działającymi analogicznie do sygnalizacji świetlnej. Jest to wspaniałym rozwiązaniem dla początkujących w SEO – obrazowo sugeruje, które zagadnienia należy poprawić przy optymalizacji podstrony. Kolor zielony oznacza tekst prawidłowo zoptymalizowany, w pomarańczowym konieczne są poprawki, w czerwonym jest potrzebnych dużo zmian, natomiast szary oznacza, że nie została ustawiona fraza kluczowa do optymalizacji.

 

PORADA

Wtyczka Yoast SEO idealnie sprawdza się do optymalizacji stron WWW na WordPressie. Warto zadbać, aby we wszystkich tekstach paliły się zielone „lampki”.

W edycji podstrony (lub wpisu) znajduje się dodatkowy panel Yoast SEO. Można w nim znaleźć podgląd podstrony w Google oraz odpowiednio go wyedytować, wybierając opcję „Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania”. Można tutaj podać tytuł oraz opis strony tylko na użytek wyników wyszukiwania.

Jak wybrać odpowiedni tytuł oraz opis? Dobrą praktyką jest zamieszczenie w nich frazy kluczowej i ograniczenie ich do odpowiedniej długości, warto też zadbać o ich trafność, aby dokładnie opisywały treść tekstu. Dokładne wskazówki znajdziesz w panelu Yoast SEO.

Następnie wystarczy określić frazę kluczową, aby pojawiły się poniżej wskazówki ułatwiające optymalizację tekstu.

PAMIĘTAJ

Wpisanie frazy kluczowej w Yoast SEO jest tylko wstępem do optymalizacji, a nie pełnym pozycjonowaniem. Po tej czynności należy odpowiednio przygotować tekst pod SEO według wskazówek, a także – między innymi – zadbać o linkowanie zewnętrzne do strony.

W razie jakichkolwiek problemów z Yoast SEO alternatywą może być wtyczka All in One SEO Pack.

Google Search Console

Search Console pozwala śledzić dane z wyników wyszukiwania Google dotyczące stron internetowych. Warto połączyć swoją stronę z tym darmowym narzędziem.

W dziale SEO w WordPressie możemy połączyć Search Console z tym narzędziem – dzięki temu w panelu WordPress pojawią się dodatkowe powiadomienia, między innymi błędy indeksacji strony, których należy się wystrzegać.

Kiedy wtyczka Yoast SEO jest już zainstalowana, warto przejść do cyklicznego tworzenia treści przygotowanych pod SEO.

2.  Teksty dopracowane pod SEO

Jaki powinien być tekst pod SEO? Dobrze, gdy ma przynajmniej 300 wyrazów (jeśli jest to cornerstone content – to ponad 900). Twórcy wtyczki Yoast SEO mianem cornerstone content opisują najlepsze artykuły na stronie, które są kluczowe dla strony oraz powinny być znacznie lepiej wypozycjonowane. Więcej informacji na ten temat jest opisanych tutaj: https://yoast.com/what-is-cornerstone-content/.

Sugerowane nasycenie poprawnie odmienianej frazy kluczowej w treści artykułu lub strony wynosi 0,5–2,5%, frazę kluczową warto dodatkowo zamieścić w tytule artykułu oraz przynajmniej w jednym nagłówku.

Powyższe informacje są przykładowymi wskazówkami od Yoast SEO, więcej przydatnych porad znajduje się w panelu pod polem do wpisywania treści artykułu.

PORADA

Wtyczka Yoast SEO nie jest dostosowana do języka polskiego i nie działa prawidłowo ze specyficznymi odmianami. Jeśli wybrane słowo kluczowe znajduje się w treści w różnych formach, to wtyczka go nie odróżni i może sugerować, że nasycenie słowem kluczowym jest zbyt niskie.

Co wtedy? Nie należy się tym przejmować. Roboty Google’a doskonale radzą sobie z polskimi odmianami i wręcz wskazane jest ich używanie, aby treści były poprawne językowo.

Tekst powinien być wzbogacony o nagłówki oraz odnośniki. Jak to wszystko ustawić w WordPressie?

Nagłówki w SEO

Nagłówek pierwszego rzędu (H1) powinien być tylko jeden na danej podstronie, najlepiej jest, gdy zawiera jej tytuł. Nagłówki drugiego rzędu mogą zostać wykorzystane do śródtytułów, a trzeciego rzędu będą doskonałe do akapitów. Przy bardziej skomplikowanych strukturach można wykorzystać nagłówki dalszych rzędów.

W WordPressie w edytorze wizualnym treści w pierwszym rzędzie w pierwszej opcji można ustawiać nagłówki. Warto nauczyć się skrótów klawiszowych, np. Shift + Alt + 2 – przyspieszają one formatowanie tekstu.

formatowanie tekstu w WordPressie

Kiedy tekst jest już odpowiednio urozmaicony nagłówkami, warto dodać w nim hiperłącza (odnośniki).

Odnośniki

edycja wpisu w WordPressie

Dobrą praktyką dla SEO jest zamieszczanie w tekstach odnośników (hiperłączy, linków) do innych podstron – aby odbiorcy zostawali dłużej na danej stronie. Jak w WordPressie dodać odnośniki? W edytorze wizualnym w pierwszym rzędzie pojawia się ikona hiperłącza. Wystarczy zaznaczyć tekst, kliknąć tę ikonę oraz wkleić konkretny adres URL.

Warto wystrzegać się martwych linków w SEO. Są to odnośniki, które kierują do nieistniejących stron. Do poszukiwania takich linków doskonale sprawdza się wtyczka Broken Link Checker. Warto jej używać przy cyklicznych przeglądach strony internetowej (po użyciu można ją spokojnie odinstalować). Jak często robić takie przeglądy? Warto dopasować częstotliwość do konkretnej strony. Jeśli strona nie jest często aktualizowana i ma mało treści – tym mniejsze prawdopodobieństwo pojawienia się martwych linków. Natomiast w przypadku mocno rozwijanej strony z wieloma podstronami warto takie przeglądy robić częściej.

Czas na kolejny punkt, czyli urozmaicanie treści odpowiednio przygotowanymi multimediami.

3.  Multimedia na stronie internetowej 

Warto dodać przynajmniej jeden obrazek do podstrony. Dlaczego? Multimedia odgrywają ważną rolę na stronach – nie tylko upiększają i zachęcają do czytania, lecz także mają wpływ na SEO. W tym celu należy zacząć od prawidłowego ich przygotowania.

Dobre zasady przygotowania multimediów

  • Grafiki/zdjęcia nie powinny mieć więcej niż 1 MB – a optymalnie max. 300 KB.
  • Warto unikać nazw plików typu: DSC0002.jpg – lepiej użyć fraz kluczowych.
  • W nazwie pliku należy unikać polskich znaków, spacji oraz znaków specjalnych.
  • Najlepiej używać w nazwie pliku małych liter, spacje warto zamienić na myślnik, np. piekne-zdjecie.jpg.
  • Dobrze wybierać rozszerzenie .jpg w przypadku fotografii oraz .png dla logotypów oraz ikon.

Tak przygotowane multimedia będą szybko się wczytywały oraz przyczynią się do pozycjonowania.

PORADA

Łatwiej jest przygotować zdjęcia według powyższych zasad, wykorzystując odpowiedni program, np. Photoshopa, Gimpa, FastStone Image Viewera, lub korzystając z narzędzi na stronie tinypng.com.

Zmiana nazw plików na stronie

Jeśli na stronie internetowej nie wszystkie multimedia są odpowiednio przygotowane i nie mają w nazwach plików zawartych fraz kluczowych, to warto wykorzystać wtyczkę Media File Renamer, aby zmienić nazwy plików multimediów bezpośrednio z poziomu panelu WordPressa. Trzeba jednak jej używać ostrożnie i jednorazowo. Ze względów bezpieczeństwa wtyczka ta nie powinna być zainstalowana na stałe, należy ją odinstalować po zmianie nazewnictwa plików.

Opisywanie multimediów

Poprawnie przygotowane pod SEO multimedia wzbogacają treści na stronie WWW oraz pozycjonują ją na wykorzystane słowa kluczowe, a same ukazują się w zakładce Google Grafika. Jednak aby to osiągnąć, należy w WordPressie poprawnie je opisać.

PAMIĘTAJ

Publikując wideo lub galerię zdjęć, warto dodać transkrypcję lub odpowiednio otoczyć multimedia tekstem, aby podnieść wartość treści pod SEO!

W WordPressie są dostępne cztery pola do opisu mediów: tytuł, etykieta, alternatywny tekst oraz opis. Czym one się różnią?

 

  • Tytuł – w większości stron pojawia się po najechaniu na zdjęcie kursorem myszy.
  • Tekst alternatywny – czytany przez wyszukiwarki i ważny przy dostępności strony internetowej dla osób korzystających ze specjalnych czytników. W przypadku większej liczby zdjęć na podstronie dobrą praktyką jest podanie w nim informacji o tym, co znajduje się na zdjęciu, a po myślniku dodanie tytułu całego artykułu.
  • Etykieta – podpis wyświetlany pod zdjęciem, widoczny dla odbiorców.
  • Opis – jest wyświetlany na stronie z pojedynczą fotografią. Można w nim podać większą ilość informacji, to pole nie jest wykorzystywane w większości stron, więc nie jest konieczne jego uzupełnianie.

Dobrą praktyką jest uzupełnianie pól: tytuł, tekst alternatywny oraz etykieta. Teksty w nich powinny być napisane w naturalny sposób z polskimi znakami oraz spacjami. Warto, aby zawierały słowa kluczowe.

opis obrazków w WordPressie

PORADA

W przypadku dużej bazy nieopisanych pod SEO multimediów przydatna będzie wtyczka SEO Friendly Images, która automatycznie uzupełni alternatywny tekst na podstawie tytułów tekstów. Warto jednak zwrócić uwagę, że efekty będą znacznie lepsze przy samodzielnym poprawnym opisywaniu ich. Tę wtyczkę lepiej wykorzystać na czas opisywania archiwalnych multimediów. 

W przypadku każdej wtyczki należy zrobić backup strony przed jej użyciem, mieć zaktualizowanego WordPressa oraz pilnować, aby wtyczki były aktualne.

W przypadku strony na WordPressie odpowiednie pozycjonowanie nie jest wcale takie trudne, a efekty mogą być widoczne już po kilku tygodniach. Wystarczy skorzystać z dostępnych narzędzi, które ułatwią działania nad optymalizacją treści pod SEO oraz zapewnią przydatne wskazówki. Warto poprawnie skonfigurować stronę i połączyć z Search Console, a następnie poświęcić dodatkowe kilka minut przy tworzeniu nowych treści na ich odpowiednie zoptymalizowanie i cieszyć się ze zwiększającego się ruchu z wyszukiwarek.

O autorze

Ola Gościniak

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. 1. Wtyczka Yoast nie służy do pozycjonowania ale również optymalizacji treści. Mogę mieć ujowo zoptymalizowaną treść wg tej wtyczki a będzie wysoko rankować (vide mój blog)

    2. „Nagłówek pierwszego rzędu (H1) powinien być tylko jeden na danej podstronie.” – nie jest to prawda. Zgodnie z tym co mówił John Mueller jak ma się kilka zrobionych H1 sensownie to też będzie dobrze (vide onet)

    3. „ultimedia będą szybko się wczytywały oraz przyczynią się do pozycjonowania” ale gdzie? Bo na pewno nie w searchu ;)

    Pytanie do Oli: czy kiedykolwiek wypozycjonowała stronę klienta? Może opisze jakiś ciekawy case study?

  3. #Zgred. Czy można sie jakos z Panem skontaktowac?
    Pozdrawiam😀

  4. Coś czuje że opis opisem a w praktyce to nie wygląda tak
    Pani Olu może jakiś przykład z pani osiągnięciami na gruncie optymalizacji treści ?

  5. Super wpis.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz