SprawnyMarketing.pl - Skuteczny i ekonomiczny marketing internetowy

Misją serwisu jest tworzenie społeczności wokół idei sprawnego marketingu internetowego. Dzielimy się wiedzą, szkolimy, udostępniamy narzędzia.

        


NetSprint ma nowego właściciela. Reklama kontekstowa — wzrost jej znaczenia?

 | Autor: | Google+ | mail




Norweska grupa Orkla Media, właściciel 51 proc. udziałów wydawcy „Rzeczpospolitej”, przejęła kontrolę nad spółką Netsprint.pl. Co to może oznaczać dla NetSprinta i rynku reklamy internetowej w Polsce? Czym jest reklama kontekstowa i jaki ma związek z tym wydarzeniem?



90,3 proc. udziałów w Netsprint.pl kupiła spółka zależna Orkli Media – Orkla Press Poland, która wydaje 13 dzienników regionalnych. Wartości transakcji nie podano. Presspublica, wydawca „Rz”, która dotychczas korzystała z wyszukiwarki Netsprint.pl, liczy, że teraz będzie również współpracować w jej rozwoju.

Zdaniem Piotra Frątczaka, wiceprezesa Presspubliki, ta współpraca może mieć znaczenie w unowocześnianiu internetowego serwisu „Rz” – Rzeczpospolitej Online. Według Lasse Bolandera, prezesa Orkli Media Digital, inwestycja w Netsprint.pl będzie dobrym początkiem bardziej aktywnego działania Orkli na polskim rynku nowych mediów.

Będzie synergia?

NetSprintowi bardzo potrzebny był nowy inwestor. Rynek wyszukiwarek internetowych jest wyjątkowo konkurencyjny, trudno, żeby firma bez obcego kapitału była w stanie nawiązać jakąkolwiek konkurencję z Google.

Na pewno doświadczenie pracowników NetSprinta pozytywnie wpłynie na rozwój internetowego wydania Rzepy, które, jakby nie patrzeć, trąci już nieźle myszką. Może dojść do ciekawej synergii między dziennikiem a wyszukiwarką.

Po pierwsze NetSprint oferuję jedyną na polskim rynku wyszukiwarkę wiadomości (dopóki na polski rynek nie wejdzie Google News to duży atut). Po drugie system reklamy kontekstowej AdKontekst, który idealnie może wpasować się w potrzeby sprzedaży reklamy online przez „Rz”. Jeżeli dojdzie do głębszej integracji wyszukiwarki, aktualnych informacji i archiwum Rz, może powstać ciekawy serwis, odpowiadający na potrzeby dzisiejszego internauty, oczekującego zindywidualizowanego przekazu medialnego i współtworzenia treści.

Można się też zastanawiać, jak zakup NetSprinta wpłynie na jego dotychczasową współpracę z Wirtualną Polską, dzięki której NetSprint ma liczący udział na rynku wyszukiwarek w Polsce (prawie 9% wygenerowanych wizyt na stronach badanych przez Gemius)? Na pewno WP jest niezbędna NetSprintowi, sama wyszukiwarka w domenie NetSprint.pl ma znikome znaczenie na rynku. Nie pozostaje nic innego jak zacieśniać więzy tych dwóch partnerów.

A co z reklamą kontekstową?

Reklama kontekstowa już od jakiegoś czasu ukazuje się w Rzeczpospolitej. Jest to jednak reklama serwowana przez system Google AdSense.

Reklamy te umieszczone są przez sieć reklamową IDMNet.pl, która najwyraźniej wypełnia wolne przebiegi AdSensem (swoją drogą sporo tych wolnych przebiegów). Można się więc spodziewać, że Google AdSesne zostanie zastąpiony wkrótce NetSprintowym AdKontekstem. To pierwszy krok na drodze do częściowej rezygnacji z reklamy zasięgowej, umieszczanej przez sieci reklamowe, na rzecz precyzyjniej kierowanej reklamy kontekstowej. To może być początek zawłaszczania rynku należącego do tej pory do sieci reklamowym przez wyszukiwarki.

Aktualizacja: jeszcze przed przejęciem NetSprinta przez Orkla można było czasami zauważyć reklamy AdKontekst w Rzepie. Było i jest ich jednak mniej niż AdSense.

Czym jest reklama kontekstowa?

Reklama kontekstowa (ang. contextually targeted ads, contextual advertising) wyświetlana jest na danej stronie internetowej na podstawie analizy jej treści. Specjalne algorytmy analizują treść każdej podstrony serwisu i — jeśli odkryją jakieś powiązania — umieszczają na niej reklamę. Dzięki temu możliwe jest kierowanie treści promocyjnych do wąskiego grona odbiorców zainteresowanych daną tematyką.

Reklamodawcy korzystający z tego typu systemów opisują swoją reklamę za pomocą słów kluczowych. Dla tych słów szukane są strony, które poruszają zbliżoną tematykę. Możliwe jest więc, poprzez stosowanie odpowiednich fraz, wąskie kierowanie przekazu reklamowego.

Systemy reklamy kontekstowej w Polsce: Google AdSense, AdKontekst NetSprint, OnetKontekst.

Więcej informacji:

NetSprint przejęty przez Orkla Media
Reklama w Rzeczpospolitej w 10 minut — informacje o tym jak to zrobić w 10 rozdziale książki Marketing internetowy w wyszukiwarakach
www.orkla-press.pl

Podyskutuj na Sprawny Marketing Forum:
Google AdWords i inne platformy
Reklama kontekstowa – jak projektować kampanie?

Technorati Tags: reklama, wyszukiwarki, , ,

NetSprint ma nowego właściciela. Reklama kontekstowa — wzrost jej znaczenia? by 
Tomasz Frontczak
Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


Nowszy artykuł:
Starszy artykuł:

Tagi: , , , ,

Podobne posty:


7 Trackbacków/Pingbacków

  1. » Netsprint już nie .pl? mount /dev/normanos | 11-04-2006
  2. SprawnyMarketing » Nieuczciwe kliknięcia (click fraud) nie dotyczą tylko reklamy kontekstowej! | 15-04-2006
  3. SprawnyMarketing » Klikofobia a zarabianie na blogach i Web2.0 | 07-05-2006
  4. SprawnyMarketing » Reklama video w Google AdWords | 24-05-2006
  5. SprawnyMarketing » Google Checkout - predator na rynku? | 07-07-2006
  6. SEM = SEO + PPC — definicja i rozdzielenie pojęć « SprawnyMarketing.pl | 14-05-2008
  7. SEM = SEO + PPC - definition and distinction of the terms • MaxROY.com Blog | 16-01-2009

1 Komentarzy

  1. Zaczynałem przygodę z SEO jeszcze z Netsprintem w latach 90-tych. Była to świetna wyszukiwarka. Szkoda że straciła na popularności.



Skomentuj